Red Bull inhalen moeilijk verhaal voor concurrentie: 'Zou wel eens te laat kunnen zijn' Formule 1
Formule 1

Red Bull inhalen moeilijk verhaal voor concurrentie: 'Zou wel eens te laat kunnen zijn'

Red Bull inhalen moeilijk verhaal voor concurrentie: 'Zou wel eens te laat kunnen zijn'

Pedro de la Rosa ziet het somber in voor de concurrentie dat zij Red Bull Racing nog in kunnen halen. De voormalig Formule 1-coureur denkt dat het wel kan en vindt dat de teams ook die insteek moeten hebben, maar vreest dat het te laat is, aangezien de RB19 nu al erg compleet is en het overal goed zal doen. Verder denkt hij dat er ook achter de Oostenrijkse renstal weinig verschuivingen plaats zullen vinden na de stop, want de budgetcap heeft flinke invloed op de ontwikkeling, zo ziet de Spanjaard.

In de F1 Nation-podcast spreekt De la Rosa zich uit over de mogelijkheid dat Aston Martin het vuur aan de schenen kan leggen bij Red Bull. 'Nou, ik hoop het! Ze zijn in te halen en ze hebben de helft minder tijd om de auto's te ontwikkelen in de windtunnel in vergelijking met de andere teams, maar de waarheid is dat het gat behoorlijk groot is. Ze zijn in te halen, er zijn nog maar drie races voorbij en er zijn nog genoeg ronden en races te gaan. Het is een lang seizoen, maar we zitten nu in de ontwikkelingsfase, en je hebt het gevoel dat zij zo'n compleet pakket hebben, dat is wat de zorgwekkende factor is.'

Wat volgens de Spanjaard niet helpt, is dat de RB19 dusdanig compleet is, dat zij op alle circuits goed uit de voeten kunnen. 'Ze zijn snel in de kwalificatie, oké misschien zijn ze niet zo dominant als in de race, op welk circuit zullen ze het moeilijk hebben? Geen enkel. Ze zijn overal snel. Ze zijn efficiënt, ze zijn snel op de rechte stukken, ze zijn een moeilijke auto om in te halen, ze zijn ook super goed op de bandenslijtage, het wisselen van banden. Ze zijn in te halen, dat is de insteek, elk team moet dat geloven, maar wanneer gaat dat gebeuren? Dat is de grootste vraag. Het zou wel eens te laat kunnen zijn.'

Geschrokken van impact budgetcap

De la Rosa durft dan ook niet te zeggen of de teams onder Red Bull zich zo snel hebben weten te ontwikkelen in deze weken om verschuiving in het veld te gaan zien. 'Ik weet het echt niet. Ik denk niet dat het feit dat we een maand geen race hebben de aanpak van de teams heeft veranderd, ze werken elke week keihard in de windtunnel, proberen zoveel mogelijk punten te pakken in de windtunnel. Ik denk dat wat de ontwikkelingsrace bepaalt meer de budgetcap is dan dit gat van een maand, en het feit dat je die onderdelen die al sneller zijn in de windtunnel niet gaat produceren totdat je een behoorlijk aantal punten hebt verzameld en dan druk je op de productieknop.'

Dat teams soms wachten met het brengen van updates tot ze zeker weten dat ze goed werken, heeft volgens de voormalig F1-coureur te maken met de impact van de budgetcap. 'Ik denk dat dat is waar ik echt van geschrokken ben, de moderne Formule 1 is hoeveel invloed de budgetcap heeft op de ontwikkelingsfase, het ontwikkelingstempo van onderdelen. En hoe voorzichtig de teams zijn met het produceren van onderdelen die hen geld gaan kosten als ze er niet helemaal zeker van zijn dat het een verbetering zal zijn of niet.'

Dat de budgetcap zo'n grote invloed heeft gehad op de ontwikkeling, is iets waar de Spanjaard van baalt. 'Het is heel interessant om te volgen, maar zoals ik al zei, het frustrerende van de Formule 1 is dat alle teams nu modellen in de windtunnels hebben die sneller, of veel sneller, zijn dan hun huidige auto's. Maar sommigen van hen houden zich gewoon in om meer punten in de windtunnel te hebben om die onderdelen daadwerkelijk te produceren, dus laten we eens kijken wie die nieuwe auto's, concepten, onderdelen op tijd voor Baku bouwt of weer verder in de tijd wacht.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws