Red Bull en Mercedes lijnrecht tegenover elkaar tijdens besprekingen 2025-motoren Formule 1
Formule 1

Red Bull en Mercedes lijnrecht tegenover elkaar tijdens besprekingen 2025-motoren

Red Bull en Mercedes lijnrecht tegenover elkaar tijdens besprekingen 2025-motoren

Christian Horner en Toto Wolff hebben tegenovergestelde standpunten ingenomen met betrekking tot de ontwikkeling van de Formule 1-motoren vanaf 2025. Waar de Red Bull Racing-teambaas graag met biobrandstof aan de slag gaat, ziet de Mercedes-topman liever een ontwikkeling in de richting van elektrisch rijden. De gesprekken, waarin meerdere partijen gerepresenteerd worden, heeft Horner wel als constructief ervaren.

'Het was boeiend want je zag diverse idealen aan het licht komen van bestaande fabrikanten, potentiële nieuwe partijen en de onafhankelijke partij die Red Bull in essentie gaat worden', stelt Horner als hem door RaceFans gevraagd wordt naar de ontwikkeling van het Formule 1-vraagstuk. De nieuwkomers die plaatsnamen aan de vergadertafel zijn de Volkswagen Group en Porsche. Allebei de Duitse fabrikanten zijn geïnteresseerd in een mogelijke intrede als het motormodel naar wens is.

Wat voorop staat bij alle fabrikanten is dat de kosten van het ontwikkelen van de motorblokken binnen de perken blijven. Tijdens het hybride-tijdperk werd het door ontwikkelen van de krachtbron steeds duurder. Inmiddels is er vrijwel geen partij die honderden miljoenen in het project wil pompen. 'Iedereen was het erover eens dat we de kosten onder controle moeten houden. Ook is het geluid van de motoren een belangrijk aspect, tenminste, voor ons zeker', laat Horner weten.

Red Bull pleit voor biobrandstof

Bij Red Bull is het duidelijk welke kant men het liefst opgaat. Vanaf volgend jaar zullen de motoren al deels op biobrandstof rijden en vanaf 2025 wil de Brit dat dit percentage aan biobrandstof alleen nog maar toeneemt. De algemene beredenering? Er rijden honderden miljoenen auto's met een interne verbrandingsmotor. Als je die relatief makkelijk aan een biobrandstof-concept aan kan passen, kan je globaal vergroenen met terugwerkende kracht.

Maar niet alleen daar gaat het Horner om. Een interne verbrandingsmotor maakt deel uit van het huidige motorblok van de F1-bolides en Horner wil die verbrandingsmotor houden. 'Waar wil je heen met F1? Voor mij gaat het om geluid, entertainment en de snelste raceklasse ter wereld.' Alle drie deze belangen worden gewaarborgd wanneer de toekomstige motoren een interne verbrandingsmotor houden.

'Er is geen reden om geen milieuvriendelijke motoren te produceren die veel toeren kunnen maken. Met biobrandstof sta je dat bijvoorbeeld toe', stelt de teambaas van Max Verstappen en Sergio Perez. Het is duidelijk welke kant Red Bull op wil met de nieuwe motoren.

Wolff staat haaks op Horner

Voor Wolff is het duidelijk dat de Formule 1 richting elektrisch rijden moet. Dat is volgens hem de technologie van de toekomst. Horner is tegen en vindt dat men dan richting het concept van de Formule E gaat, maar daar heeft zijn Oostenrijkse tegenpool geen boodschap aan. 'We kunnen niet terug naar Flintstones-motoren, maar volledig elektrisch komt voor 2025 ook te vroeg. We moeten een motor ontwikkelen waar we trots op kunnen zijn.'

Met Flintstones-motoren doelt Wolff vermoedelijk op een relatief eenvoudige motor vergeleken met de technologie die momenteel gebruikt wordt in Formule 1-bolides. Als men met biobrandstof zou gaan werken, kan het zijn dat er kennis en dus investeringen verloren gaan die in de afgelopen zeven à acht jaar gedaan zijn. De gewenste oplossing voor Mercedes luidt als volgt: 'Een audiovisueel spektakel maar met een elektrisch component dat minstens zo zwaar meeweegt als de internet verbrandingsmotor.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws