RB moest pijn lijden in 2024: 'Het was een goede wake-up call' Formule 1
Formule 1

RB moest pijn lijden in 2024: 'Het was een goede wake-up call'

RB moest pijn lijden in 2024: 'Het was een goede wake-up call'

Laurent Mekies. teambaas van Visa Cash App RB, denkt dat het goed is dat het team pijn moest lijden gedurende het 2024-seizoen. De Italiaanse renstal probeerde de performance van de auto gedurende het seizoen te verbeteren, maar het team slaagde niet in zijn doelen. De problemen stapelden zich op en het team vond pas tegen het einde van het seizoen een oplossing. Hierdoor werd de strijd tegen Alpine en Haas verloren.

RB kreeg voorafgaand aan het seizoen een duidelijk doel mee. Het zusterteam van Red Bull Racing moest beter presteren dan de voorgaande jaren. De naam van het team werd veranderd en het team ging nauwer samenwerken met Red Bull. Toch kwam RB niet verder dan de achtste plek. 'We hadden een grote terugval in de tiende race', stelt Mekies tegenover Motorsport.com. 'We hadden het gevoel dat we meer downforce hadden toegevoegd aan de auto, maar de auto werd er niet sneller van. Het remde de auto juist af.'

'Het was volgens mij nodig om die pijn te doorstaan, want dat dwong ons om onszelf af te vragen: Wat komen we structureel tekort waardoor we deze stap terug hebben gezet?', vervolgt de RB-teambaas. Het team kwam in een strijd terecht met Alpine en Haas. Hierdoor moest RB heel erg snel schakelen. 'Dat heeft ons ook gedwongen om de veranderingen die we wilden doorvoeren, te versnellen. Het was een goede wake-up call.'

RB glijdt verder af

De updates van RB waren echter geen succes. De vloer die werd gebracht tijdens het raceweekend in Spanje deed het team meer pijn dan dat het opleverde. Het duurde lang voordat de bijbehorende problemen opgelost waren. 'Pas in de zeventiende of achttiende race hadden we een oplossing. In die tijd zijn we afgegleden. Het was dus een noodzakelijke pijn om dat als groep te doorstaan, te accepteren, te begrijpen en op te lossen. Dat is de kern van onze sport.'

RB hoopt dat ook dat het voldoende heeft geleerd om aankomend seizoen hoger te eindigen dan de achtste plek. Met Isack Hadjar en Yuki Tsunoda heeft het team opnieuw twee jonge coureurs. 'De realiteit is dat we in deze maanden vooruitgang hebben geboekt met veel andere dingen die niets te maken hebben met aerodynamica, waar we stappen vooruit moesten maken, en we moeten nog steeds stappen vooruit maken', aldus Mekies.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws