Aston Martin onthult dat het probleem van het porpoising in 2023 niet helemaal zal verdwijnen. Afgelopen seizoen waren er diverse teams die intens stuiterden op de rechte stukken en het Britse team was daar één van. Zeker aan het begin van het seizoen was het een groot probleem, maar na een aantal updates had de renstal er minder last van. Toch zal het begrip porpoising ook in het komende jaar nog een begrip blijven.
Eric Blandin, de plaatsvervangend technisch directeur bij Aston Martin, legt uit dat het stuiteren in 2023 nog geen verleden tijd zal zijn. 'Het zal niet helemaal verdwijnen. Het is iets dat inherent is aan deze nieuwe regelgeving', zo begint de Fransman op de officiële site van Aston Martin. Afgelopen jaar traden namelijk nieuwe reglementen in werking, waardoor de wagens veel veranderden.
Blandin: 'Elke Formule 1-auto ervaart een zekere mate van oscillatie'
Het doel met de nieuwe reglementen was om ervoor te zorgen dat de auto's elkaar makkelijk konden volgen, waardoor er bijvoorbeeld meer inhaalacties konden komen. Om dit mogelijk te maken moesten er op aerodynamisch gebied veel veranderingen komen. 'De auto rijdt heel dicht bij de grond en daar zitten grote tunnels die lucht geleiden onder de vloer, wat in feite een soort skirt heeft die wordt gecreëerd door de vloerrand die de lucht afdicht. Deze combinatie maakt de auto vatbaar voor porpoising', zo legt Blandin de oorzaak van het probleem uit.
De man die van oorsprong aerodynamicus is, vertelt dat in principe de bolides uit de koningsklasse altijd wel enige vorm van trilling geven. 'Elke Formule 1-auto ervaart een zekere mate van oscillatie, maar met de huidige regelgeving is deze oscillatie door de aerodynamische belasting en de variatie in die aerodynamische belasting meer uitgesproken', eindigt de plaatsvervangend technisch directeur van Aston Martin. Het stuiteren zal dus ook komend seizoen nog een probleem kunnen blijven.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties