Deze week strijkt het Formule-1 circus voor het eerst in vijf jaar weer neer in China. De Chinese Grand Prix in Shanghai vond voor het laatst plaats in 2019, voor de uitbraak van de Corona-pandemie. Vanwege de strenge maatregelen die het land aanhield, was het eerder niet mogelijk voor de sport om terug te keren. Naast de onzekerheden voor de coureurs en teams, moet bandenfabrikant Pirelli zich ook voorbereiden op een mogelijk enerverend weekend.
Er is heel wat veranderd in de Formule 1 sinds er voor het laatst werd geracet op het Shanghai International Circuit. Het is de eerste keer dat er met de huidige generatie Formule 1-auto's op het circuit zal worden geracet nadat deze in 2022 werd geïntroduceerd.
Nieuwe generatie banden
De terugkeer naar China heeft bij de teams, de coureurs, en Pirelli voor de nodige kopzorgen gezorgd. De laatste keer dat de Chinese Grand Prix plaatsvond werd er nog met 13-inch banden gereden. De nieuwe generatie banden waarmee er dit weekend geracet zal worden zijn 18-inch banden waarvan het niet bekend is hoe zij zullen presteren op het circuit dat jarenlang onaangeraakt is gebleven. De bandenfabrikant laat middels een persbericht weten dan ook weer 'te beginnen vanaf het begin'.
De onzekerheid rondom de conditie van de baan heeft Pirelli doen besluiten om de C2, C3, en C4 banden te selecteren voor de aankomende race. Elke coureur zal twaalf sets banden meekrijgen in plaats van de reguliere dertien sets. Aangezien de eerste sprintrace van het jaar in Shanghai zal plaatsvinden, is het ook de eerste keer dit seizoen dat de regelgeving rondom sprintraces van kracht wordt.
Net als in Suzuka verwacht de bandenfabrikant dat de teams in Shanghai ook een tweestopper zullen rijden. 'Normaliter is de Chinese Grand Prix een race met twee pitstops, deels omdat er op bepaalde punten kan worden ingehaald. Zoals bij het aanremmen van bocht 14 en dan op het rechte stuk en bij het ingaan van bocht 6. Net als in Suzuka is het maken van een undercut meestal erg effectief in Shanghai', laat Pirelli weten.
Onvrede over terugkeer China
Naast de onzekerheden rondom de staat waarin de baan verkeert, valt er in Shanghai regelmatig ook geen peil te trekken op het weer. 'In april kunnen de temperaturen in Shanghai sterk verschillen met variaties van wel tien graden', zegt Pirelli.
In de afgelopen weken hebben de coureurs en teams zich al meerdere malen kritisch uitgesproken over de terugkeer van de sport naar China. Met name het idee om de eerste sprintrace van het jaar plaats te laten vinden op het circuit dat lang geen actie heeft gekend, werd niet in dank afgenomen. 'Ja, heel slim om dat te doen', antwoordde Verstappen onlangs cynisch toen hem werd gevraagd hoe hij dacht over het organiseren van een sprintrace in China.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties