Mario Isola van Pirelli vindt het na de eerste dag van het Grand Prix-weekend op het Circuit Zandvoort lastig om te voorspellen welk team er zondag als beste uit de bus zal komen. De bandenleverancier van de Formule 1 wijt dit aan de vele onderbrekingen die de rijtijd van de coureurs vrijdag flink inkortte.
'Er was in iedere sessie vandaag wel een rode vlag, ook bij de Formule 3', aldus de Pirelli-topman in zijn terugblik op vrijdag. In de eerste vrije trainingen op het gerenoveerde circuit zorgden eerste Sebastian Vettel en later Lewis Hamilton voor kostbare onderbrekingen. 'Daardoor is het lastig om conclusies te trekken. De baan was ook redelijk vuil door zand en grind op het oppervlak, maar de teams wisten desondanks wat informatie te vergaren die zij nodig hebben op deze unieke en onvergeeflijke baan.'
Isola vond het veelvuldig hangen van de rode vlag an sich niet zo'n probleem. 'Het was ergens wel een goede voorbereiding voor de rest van het weekend, aangezien er waarschijnlijk nog wel vaker safety cars en rode vlaggen zullen komen. Het is ook zeker een mogelijkheid tijdens de race.' Circuit Zandvoort is baan van de oude school, waar maar weinig ruimte is voor fouten en dus kan iedere miscalculatie grote gevolgen hebben.
Also read
Horner zag sterke Verstappen tijdens long runs: 'De auto was veel blijer'
Isola analyseert Zandvoort: 'Sommige delen van het circuit hebben ander asfalt'
De teams zijn dan ook nog lang niet klaar met het vergaren van data op dit gecompliceerde circuit. 'Er zal morgen nog meer werk moeten worden verricht om de benodigde informatie te vinden om een helder beeld te krijgen van de optimale strategie voor de race', vervolgt Isola. 'We hebben zelf al een aardig idee van het verschil tussen de medium en zachte band, maar we kunnen nog niet precies voorspellen hoe dat zit met de harde band en de mediums.'
Pirelli heeft in ieder geval geen speciale banden meegenomen naar het Circuit Zandvoort, ondanks de 'indrukwekkende' nieuwe banking van de Arie Luyendykbocht bij het opkomen van het rechte stuk. 'De banden zijn exact hetzelfde als we naar andere races brengen. De nieuwste structuur die nu gebruikt wordt, is er al sinds Silverstone en deze is ontwikkeld om met de hoogste lading om te kunnen gaan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties