De Grand Prix van Oostenrijk staat een week na die van Groot-Brittannië al op de kalender. Dat betekent dat de coureurs nauwelijks op adem gekomen zijn of ze moeten alweer aan de bak. De Britse wedstrijd op Circuit Silverstone heeft veel teweeggebracht, en uiteraard hebben de resultaten van de afgelopen Grand Prix gevolgen voor het eerstvolgende evenement. F1Maximaal.nl neemt je mee en licht vijf punten toe waar je op moet letten.
1. Verstappens thuisrace, maar zonder upgrade?
We vallen met de deur in huis: Max Verstappen maakt aankomend weekend in theorie een goede kans om de overwinning te pakken. Naast het gebruikelijke riedeltje - de Red Bull is goed, Verstappen is een topcoureur - zien we op de Red Bull Ring in de voorgaande resultaten dat het circuit de Nederlander ligt. In 2021 won hij er zelfs tweemaal achter elkaar. Successen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar wel zegt het iets over de instelling waarmee hij naar Oostenrijk afreist.
Verstappen weet namelijk dat hij in principe het materiaal heeft om mee te doen om de zege, en de geschatte 50.000 Nederlanders die op het Oostenrijkse asfalt afkomen, geven hem altijd nét dat zetje om te scoren in Spielberg. Red Bull maakt er jaarlijks een groot feest van en de 2022-editie lijkt hierin geen uitzondering. De enige vraag is hoe het met Verstappens materiaal zit na de Grand Prix van Groot-Brittannië.
Tussen neus en lippen door liet Red Bull-teambaas Christian Horner na Silverstone namelijk weten dat het team plots 'een grote upgrade kwijt was'. We weten dat Red Bull in Groot-Brittannië wijzigingen doorgevoerd heeft aan het chassis en aan de vloer. Toen de vloer beschadigde door het AlphaTauri-brokstuk kan de meest recente upgrade van de Oostenrijkse renstal dus beschadigd zijn, als Horner met zijn opmerking doelde op de meest recente wijzigingen. Verstappen zou dan met de pre-Silverstone versie in actie komen te Oostenrijk.
2. De dynamiek binnen Ferrari
Carlos Sainz won in Engeland zijn allereerste race ooit, maar niet geheel op eigen kracht. Hij reed op de juiste plaats om te profiteren van het feit dat zijn teamgenoot geen pitstop maakte onder de late safety car. Door Sainz wel binnen te halen en Leclerc niet heeft Ferrari het vertrouwen van de Monegask geschaad. Als 'eerste coureur' gaat hij er waarschijnlijk vanuit dat zijn team altijd de strategie kiest die voor hem het meest voordelig uit zal pakken.
Sainz weet dat de Italiaanse renstal in een ideaal scenario zijn teamgenoot voor hem laat eindigen. De Madrileen heeft dus sneller de neiging om op tactisch gebied het heft in eigen handen te nemen, en ook dat heeft hem op Silverstone de zege opgeleverd. Hij staat nu nog maar elf punten achter zijn teamgenoot in de titelstrijd en dat betekent dat er bij Ferrari bijna niet meer van een 'eerste' en 'tweede' coureur gesproken kan worden.
Leclerc is sneller, ook dat werd duidelijk in Groot-Brittannië. Maar zo lang Ferrari blijft stuntelen op strategisch gebied, en Sainz met vastberadenheid zijn wil door blijft drukken, zoals hij deed in Monaco en afgelopen weekend, hoeft hij soms niet eens sneller te zijn dan zijn collega. Hoe gaat de eerste overwinning ooit van Sainz de dynamiek binnen het team beïnvloeden? Misschien komen we er in Oostenrijk al wel achter.
3. Herboren Hamilton
Je kon de podiumplek van Lewis Hamilton bijna in de lucht voelen hangen voordat de Grand Prix van Groot-Brittannië begon. De Engelsman presteert altijd goed op eigen grond, en de 2022-editie van de race was hier geen uitzondering in. Denk maar eens aan zijn eerste start, voordat hij weer teruggezet werd naar P5. Nog vóór de eerste bocht lag hij derde, en met wat meer geluk had er zelfs meer dan een derde plek ingezeten voor de zevenvoudig wereldkampioen.
Hamilton verkeert in prima vorm en Mercedes doet het een stuk beter dan aan het begin van het jaar. Ja, Silverstone heeft waarschijnlijk meegeholpen in de opleving van het team, in de zin van dat het circuit zeer glad was, en daarmee de afstellingsmogelijkheden van Mercedes vergrootte. De Red Bull Ring is hobbeliger en kent grotere hoogteverschillen dus iets van die pace zal het team uit Brackley wel inleveren, maar de vraag is hoeveel.
In Canada was het al raak voor de Brit, in Groot-Brittannië eveneens. Lukt het hem om driemaal op een rij zilverwaar mee naar huis te nemen in een jaar waarin dit nagenoeg onmogelijk leek? Mocht de mogelijkheid zich voordoen dan zal Hamilton deze ongetwijfeld met beide handen aangrijpen, en de huidige vorm van zijn team doet vermoeden dat ze er zullen staan, gaat er weer wat mis bij de andere twee topteams. Let dus goed op hem, maar schrijf ook teamgenoot George Russell niet af!
4. Alpine kruipt naar McLaren toe
McLaren heeft de derde plek in het wereldkampioenschap inmiddels al nauwelijks meer inzicht. Mercedes is weggetrokken en staat op 204 punten, en lijkt bovendien alleen nog maar verder uit te lopen qua snelheid. McLaren, met 73 punten, moet nu vooral naar achteren kijken. In principe heeft de MCL36 op goede weekenden voldoende snelheid om met Alpine te vechten, maar de renstal doet dit wel met één hand op de rug.
Het klinkt heel vervelend, maar het blijft een feit dat Daniel Ricciardo de aansluiting gewoon niet weet te vinden bij zijn jongere teamgenoot, Lando Norris. De Brit is de enige binnen de renstal die consistent punten scoort, terwijl bij Alpine er twee rijders zijn die dit doen. Betrouwbaarheidsproblemen hebben Fernando Alonso en Esteban Ocon geregeld eindposities gekost, Ocon in Groot-Brittannië nog, maar als de Alpine het goed blijft doen, worden er punten behaald.
Het lijkt dus slechts een kwestie van tijd voordat de prima presterende Alonso en Ocon de staart van Norris' McLaren naderen, en er overheen klappen. Des te vervelender was het dat Norris in de slotfase op Silverstone door een late pitstop-call van McLaren zijn vijfde positie af moest staan aan de geroutineerde Spanjaard, McLaren kan alle punten gebruiken. Wel gaat Norris dit weekend naar een circuit waar hij al eens op het podium gestaan heeft, dus de strijd achter de top drie kan vlam vatten.
5. Haas klimt
Haas is na Groot-Brittannië naar P8 geklommen. De eerste dubbele puntenfinish werd veiliggesteld door Kevin Magnussen en Mick Schumacher. De jonge Duitser heeft de ban eindelijk gebroken, en teambaas Günther Steiner hoopt dat dat de druk wegneemt bij hem. Kan de Amerikaanse renstal rekenen op twee coureurs die achterin het middenveld mee kunnen doen dan zou AlphaTauri het volgende slachtoffer kunnen zijn. Het verschil is zeven WK-punten.
Over AlphaTauri gesproken: dat is juist een van de teams die in een mindere fase zit momenteel. Met Pierre Gasly hebben ze een ervaren en talentvolle rijder die wel degelijk voor punten kan gaan, maar de Fransman zit er in 2022 nog niet heel lekker in. Tel daar de onervarenheid van Yuki Tsunoda bij op (deels een verklaring voor de aanvaring tussen de twee heren in Silverstone) en je hebt een renstal die het over een heel seizoen van Haas kan verliezen als Schumacher zijn vorm vindt. Houd ook hier een oogje op!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties