Ocon: ‘We hadden dit jaar niet de vijfde snelste auto van het veld’ Formule 1
Formule 1

Ocon: ‘We hadden dit jaar niet de vijfde snelste auto van het veld’

Ocon: ‘We hadden dit jaar niet de vijfde snelste auto van het veld’

Fernando Alonso verwacht dat het team van Alpine goede zaken kan doen met de nieuwe reglementen van 2022, al vindt hij het moeilijk te zeggen waar het team daadwerkelijk zal staan. Hij blikt terug op een succesvol eerste jaar terug in de Formule 1, waarin hij zijn terugkeer naar het podium maakte, en waarin Alpine een Grand Prix won met teamgenoot Esteban Ocon. Die denkt dat het team het jaar heeft gemaximaliseerd: de A521 was niet de vijfde auto van het veld, maar het team heeft toch een P5 bij de constructeurs weten te bemachtigen.

De terugkeer van Alonso bij Alpine, en de weg van dat team naar de kop van het veld, worden dit jaar vaak met de mysterieuze titel ‘El Plan’ aangeduid. Die woorden stonden aan het einde van het seizoen zelfs achterop de achtervleugel van de Alpine A521. Wat ‘El Plan’ precies inhoudt weet niemand, maar volgens Alonso kunnen we wel mooie dingen verwachten van Alpine in 2022. ‘El Plan wordt nog steeds opgeladen, maar we zullen zeker iets leuks hebben’, vertelt de Spanjaard tegen Mundo Deportivo.

In 2022 zullen de reglementen rondom het ontwerp van de auto’s totaal anders zijn, en men verwacht dat dit de bestaande hiërarchie flink opgeschud wordt. Alonso hoopt dat zijn team voordeel zal halen uit de nieuwe regels, zodat het volgend jaar competitiever is. ‘Er zit veel voorbereiding in het ontwerp van de auto voor volgend jaar.’ Wat er precies gaat gebeuren, is echter nog altijd zeer onvoorspelbaar. ‘Wat we kunnen doen is hard werken in de winter en ons zo goed mogelijk voorbereiden. Laten we kijken waar we staan ​​in de eerste tests.’

Iets speciaals in Hongarije

Alonso is tevreden met het eerste jaar van zijn terugkeer in de Formule 1. De Spanjaard wist eindelijk zijn terugkeer naar het podium te maken in Qatar – voor het eerst in zeven jaar – en hielp op legendarische wijze zijn teamgenoot naar een overwinning in Hongarije, door een aanstormende Lewis Hamilton af te houden. De Alpine-coureur is doorgaans succesvol geweest op de Hungaroring: hij won er zijn eerste Grand Prix in 2003, en behaalde er in 2014 zijn laatste podium tot Qatar dit jaar. ‘Misschien is er iets speciaals op die baan voor ons.’

Ocons overwinning in Hongarije is voor Alonso wellicht het hoogtepunt van het jaar, ondanks zijn eigen succes in Qatar. ‘Het was enorm voor ons als team en voor Esteban, ook omdat het zijn eerste keer was. Ik vocht ook voor een podium, dus het was leuk om ons op beide fronten te zien strijden.’ Volgens de Spanjaard heeft Alpine alles uit de races gehaald, ongeacht de prestaties van de auto. ‘Ik denk dat we een consistente campagne hebben gehad met een aantal fantastische resultaten. Onze races waren perfect uitgevoerd en je kunt zien op welke we uiteindelijk hebben gescoord.’ Het was een leuk eerste jaar terug, concludeert de tweevoudig wereldkampioen.

Niet de vijfde auto

Teamgenoot Ocon is sluit zich bij Alonso aan: Alpine heeft het jaar gemaximaliseerd. De sleutel daarbij was goede samenwerking: met de ingenieurs, de monteurs, de fabrieken in Enstone en Viry-Châtillon en met Alonso. ‘Die consistentie en saamhorigheid hebben ons zeker geholpen om de vijfde plaats in het constructeurskampioenschap te behalen. We zijn niet altijd de vijfde snelste auto geweest, maar we hebben alles gegeven en daar kunnen we dit seizoen blij mee zijn’, aldus de Fransman, die dit jaar zijn eerste Grand Prix won.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws