Max Verstappen en Red Bull Racing zullen de seizoensopener in Bahrein het liefst zo snel mogelijk willen vergeten. Vanaf het begin tot aan het einde van de Grand Prix verliep eigenlijk niks volgens plan in de RB18 van de kersverse wereldkampioen. De coureur kende problemen met zijn remmen, banden, stuur en uiteindelijk viel de gehele auto stil. Robert Doornbos en Olav Mol zagen de uitvalbeurten van de Red Bull-rijders als een logisch gevolg van de opeenstapeling van problemen.
Het eerste grote probleem van Verstappen kwam tijdens de safety car-periode. 'Hij klaagde toen over zijn stuuruitslag, dat is het gevoel van het stuur', begint Doornbos bij Race Café. 'Dan denk je gelijk aan de stuurbekrachtiging en zonder stuurbekrachtiging zijn die auto's bijna niet te besturen. Hij begon op een gegeven moment ook hele andere lijnen te rijden. Hij miste vaak de apex.' Uiteindelijk bleek de stuurstang van de RB18 van Verstappen verbogen te zijn. Dat gebeurde tijdens één van de pitstops.
Mol: 'Niet gek dat Verstappen en Pérez aan de batterij dachten'
Na de safety car-herstart ging alles in drie ronden mis voor Red Bull. Verstappen viel als eerste uit en dat werd al vroeg in de ronde duidelijk. De Nederlander dacht in eerste instantie aan een probleem met de batterij. 'Het is gek dat je gaat zitten sparen als je in een inhaalactie zit', merkt Doornbos op. Mol haakt hierop in. 'De ingenieur ziet die problemen oplopen en die ziet dan in dat je er dan niks aan kunnen doen. Hij probeerde Max rustig te houden, omdat er nog maar twee ronden te gaan waren.'
Doornbos merkt op dat zowel Verstappen als Sergio Pérez aan hetzelfde probleem dachten. 'Pérez zei over de boordradio ook dat er wat mis was met zijn batterij en dan denk je gelijk aan hetzelfde probleem bij Max. Dat soort dingen zie je op je stuur of dat voel je in het vermogen dat je dan verliest. Hij spinde, maar hij kon gelijk ook niet meer doorrijden.' Volgens Mol is het niet gek dat de coureurs aan een probleem met de batterij dachten. 'Een probleem met de brandstoftoevoer voelt haast hetzelfde.'
Doornbos en Mol op één lijn over boze Verstappen
Gedurende de race leek Verstappen steeds bozer te worden over de boordradio. Een goede zaak volgens Doornbos en Mol. 'Dat is goed. Zo moet hij ook zijn', stelt Mol. 'Het is perfect als je voor het oor van de rest van de wereld zegt dat je iets nooit meer gaat doen als je het al twee keer geprobeerd hebt. Je weet dat het dan ook zo is bij Verstappen.' Doornbos stemt in met de woorden van de commentator. 'Een dergelijke relatie met je ingenieur is ook belangrijk. Je hebt niks aan ja-knikkers om je heen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties