Andrew Shovlin heeft bevestigd dat de upgrade aan vloer van de W15 in Miami aan de verwachtingen heeft voldaan, al plaatst de Trackside engineering director van Mercedes er wel meteen een kanttekening bij. De impact van de upgrades zullen waarschijnlijk beperkt blijven totdat het Duitse team een oplossing heeft gevonden voor de wisselvallige prestaties van de auto tijdens een Grand Prix-weekend.
Mercedes is in 2024 tot dusver opnieuw aan een uitermate teleurstellend seizoen bezig. In de eerste zes races slaagden Lewis Hamilton en George Russell er nog niet één keer in om de W15 naar het podium te sturen in een hoofdrace. In het constructeurskampioenschap kijkt de Duitse renstal, dat vierde staat, inmiddels al tegen een gigantische achterstand aan van 175 punten op het leidende team Red Bull Racing. Ook de kloof naar nummer drie McLaren is met zestig punten al aanzienlijk te noemen.
Het team dat het hybridetijdperk domineerde probeert met man en macht het gat naar de voorste teams te dichten en introduceerde afgelopen weekend haar eerste grote updatepakket van het jaar. Hamilton en Russell kregen in Miami de beschikking over een flink gewijzigde vloer, al lijkt deze de renstal nog niet veel te hebben gebracht. Hamilton en Russell kwamen in de hoofdrace niet verder dan respectievelijk P6 en P8. Toch is Shovlin positief gestemd over de werking van de nieuwe vloer.
'Het lijkt erop dat het de prestaties levert waar we op hoopten', zegt Shovlin in de debrief van Mercedes. 'Het probleem op dit moment is dat de andere teams hun auto’s ook ontwikkelen. Je zag McLaren met een groot pakket en het lijkt erop dat ze progressie hebben geboekt', wijst de Brit op de snelheid van Lando Norris, die als enige McLaren-coureur over het volledige upgradepakket beschikte in Miami.
Meer problemen
Dat de concurrentie ook niet stilzit is echter niet het enige probleem volgens Shovlin. 'Ook de problemen met het rijgedrag waar de coureurs mee te maken hebben, maken het moeilijk om al die prestaties echt als een duidelijke stap voorwaarts te zien. Wat we vaak zien is dat de auto zich in iedere sessie heel anders kan gedragen', legt Shovlin uit. 'En totdat we daar wat op hebben gevonden, zullen we altijd een afgezwakt voordeel zien dat we uit dit soort updates kunnen halen.'
Toch gloort er hoop voor Mercedes, zo stelt Shovlin. 'Na de laatste paar races hebben we nu een heel duidelijk beeld gekregen van hetgeen we met de auto moeten doen om het rijgedrag te verbeteren en wat we moeten doen om ervoor te zorgen dat de auto ook doet wat de coureurs willen tijdens de belangrijke kwalificatieronden. We hebben ook een flinke reeks updates die de komende drie of vier races moeten komen. Er wordt hard gewerkt, maar hopelijk zullen we daar snel de vruchten van zien', besluit Shovlin.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties