De enorme ontwikkeling die het team van McLaren in het 2024-seizoen heeft doorgemaakt, blijft de gemoederen bezighouden. Sinds in Miami een uitgebreid pakket aan upgrades op de MCL38 te hebben uitgevoerd, heeft het Britse team het tot de eerste plaats in het constructeurskampioenschap geschopt. De enorme groeispurt van het Britse team trekt de aandacht van concurrenten waardoor ook in Singapore de afstelling van de McLaren-auto onderwerp van gesprek werd.
Het lijkt onderhand standaard te zijn: nadat het team van McLaren goede resultaten behaalt, wordt de afstelling van de auto minuscuul onder de loep genomen door concurrenten. Na de overwinning van Oscar Piastri op het stratencircuit van Bakoe vormde de zogenaamde 'mini DRS' het gesprek van de dag. Op onboardbeelden was namelijk te zien dat de achtervleugel van de MCL38 een extra opening had tussen beide flappen. Hierdoor verminderde de luchtweerstand en konden er hogere topsnelheden worden behaald. De aanpak van het papaja-team trok in Singapore ook weer de aandacht, meldt Motorsport.com.
Lage neerwaartse druk
De meeste teams besloten de race op het stratencircuit van Singapore aan te gaan door hun auto te voorzien van zo veel mogelijk downforce. Het team van McLaren pakte het echter anders aan. In de eerste vrije training werd er nog besloten om beide coureurs met verschillende afstellingen de baan op te laten gaan. De auto van Oscar Piastri was uitgerust met maximale neerwaartse druk. Lando Norris kwam naar buiten met een auto waarbij het niveau van neerwaartse druk iets lager lag.
Het bleek een waardevolle zet te zijn om met verschillende afstellingen te rijden, want de data liet heel duidelijk een favoriet zien. De resultaten van Norris waren namelijk veelbelovender en dus werd ook de auto van Piastri voorzien van minder neerwaartse druk. Tijdens de race op het circuit van Zandvoort, die door Norris werd gewonnen, reden de mannen van McLaren ook met minder neerwaartse druk. In Singapore werd er echter een aangepaste beam wing toegevoegd. De onderste flap is ongewijzigd gebleven, maar de bovenste flap is groter gemaakt.
Door te experimenteren met de flexibiliteit van de achtervleugel probeert het team van McLaren om de hoeveelheid drag te verminderen. Er zijn meer teams die zich hiermee bezighouden, alleen is de werkwijze van McLaren wel anders. De bovenste flap van de MCL38 beweegt namelijk binnen de buiging van de gehele achtervleugel op zichzelf en dit bleek in Bakoe voor een hogere topsnelheid te zorgen. Deze afstelling van de auto wordt ook in Las Vegas verwacht, al is McLaren wel verzocht om de configuratie met lage neerwaartse druk aan te passen. In Nevada zal moeten blijken of het team dat ook heeft gedaan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties