Er zou een chassiswissel aan kunnen komen voor Max Verstappen. Bij SPORT1 wordt dit gesuggereerd naar aanleiding van de woorden van Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko. De Oostenrijker ging in gesprek met het Duitse sportmedium en gaf aan de mentale instelling van zijn coureur te waarderen, ook als het een weekend een stuk minder goed gaat. Daarnaast analyseert hij wanneer Mercedes gedurende de Turkse Grand Prix sneller was dan Red Bull.
De man uit Graz, die verantwoordelijk is voor het opleidingsprogramma van Red Bull, opent met een verhaal over het weekend van zijn eigen team. Vanaf de eerste vrije training werd al duidelijk dat Turkije beslist geen makkelijke race zou worden voor het team uit Milton Keynes. Verstappen kende vanaf moment één namelijk balansproblemen. 'Dat was niet ideaal', geeft Marko toe. 'Verstappen klaagde over onderstuur en die hebben we er heel het weekend niet uit gekregen.'
'Wij blijven in ieder geval vechten. Het is goed om te zien hoe positief Verstappen de zaken inziet. Hij blijft erg kalm en wijst ons op de tekortkomingen die hij momenteel ervaart in de bolide', vervolgt de Oostenrijker tevreden. Het werd naarmate het weekend vorderde niet duidelijk waar die onbalans vandaan kwam, en het medium waarmee Marko praat, sluit een chassiswissel bij de WK-leider dan ook niet uit. Hoewel Marko het niet bevestigt, stelt hij dus wel dat Red Bull op zoek gaat naar een oplossing voor de Grand Prix van de Verenigde Staten.
Verstappen kansloos tegenover Hamilton en Bottas
Marko heeft inmiddels de data van de Turkse race verwerkt en is er achter gekomen dat met name wanneer er weinig brandstof aan boord is bij de W12, de bolide een stuk harder loopt dan de Red Bull, die op dat moment in de race met net zo weinig brandstof in actie zou moeten komen, en dus even zwaar zou moeten zijn. 'Het voordeel van Mercedes in Turkije was te groot', is de enige conclusie die Marko kan trekken naar aanleiding van het afgelopen Grand Prix-evenement.
'Op een natte baan heeft Verstappen doorgaans geen kind aan Valtteri Bottas. In Istanboel maakte hij echter geen schijn van kans en kon hij het tempo van Hamiltons teamgenoot niet bijbenen', vervolgt hij. Had Yuki Tsunoda daarnaast niet tussen Hamilton en Verstappen gezeten dan had hij vermoedelijk ook de tweede Mercedes voor zich zien eindigen. 'Tsunoda heeft briljant werk geleverd aan het begin van de wedstrijd', meldt Marko lovend.
'Was Hamilton er toen sneller langs gekomen, dan had hij de race zelfs nog kunnen winnen. Had hij Bottas bereikt dan had er ongetwijfeld een teamorder plaatsgevonden.' Het is al eerder voorgekomen in het 2021-seizoen dat de Fin zijn Britse collega moest laten passeren. De kans op een wereldtitel voor de man die naar Alfa Romeo vertrekt, is immers vele malen kleiner dan de kans op een titel voor Hamilton.
Mercedes met weinig brandstof
Waar kwam die immense snelheid van Mercedes vandaan? Marko weet het: 'Met name als er met weinig brandstof gereden wordt, zijn ze oppermachtig. Aan het begin van de race liggen we nog op dezelfde hoogte. Daarom was het voor Hamilton ook zo lastig om zich een weg te banen langs Tsunoda. Toen hij daarna Pierre Gasly tegenkwam, leek het alsof Gasly naast het circuit geparkeerd stond.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties