Volgens Helmut Marko ligt Red Bull Racing op schema als het gaat om het opzetten van een eigen motorproject in de Formule 1. Dat vertelt hij tegenover Motorsport.com. Het inrichten van de benodigde faciliteiten en afdelingen zou volgend jaar afgerond moeten zijn. Daarnaast geeft Marko ook een update over een mogelijke samenwerking met het VW-concern.
Zoals bekend zal Honda dit jaar de Formule 1 verlaten als motorleverancier van Red Bull en dochterteam AlphaTauri. Wel heeft het Japanse merk nog een compleet nieuwe motor geïntroduceerd en deze zal worden doorontwikkeld tot en met 2022, wanneer de motorbevriezing van kracht gaat. Vanaf dat moment zal Red Bull het heft in eigen handen nemen met de Honda-motor, maar we hoeven de motor vanaf 2023 ook niet zelf te ontwikkelen, hè. Het gaat alleen om onderhoud en nog maar een heel klein beetje om de ontwikkeling. De ruimte daarvoor is door het bevriezen van de doorontwikkeling zeer beperkt', vertelt Marko over hoe Red Bull te werk zal met hun eigen Honda-krachtbron.
Werkzaamheden aan motorafdeling in fabriek van Red Bull begonnen
Red Bull zal het motorproject op eigen terrein voortzetten en volgens Marko verloopt deze transitie soepel: 'In dat opzicht liggen we op schema. In dat schema beginnen we trouwens met het ombouwen van de hal' Honda heeft daarnaast een eigen pand in Milton Keynes, waar ook de fabriek van het team van Max Verstappen gevestigd is, te koop gezet. Desondanks was Red Bull niet geïnteresseerd: 'Wel hebben we alle technische benodigdheden, vooral de testbanken, besteld. Over twaalf maanden zou alles klaar moeten zijn, zodat we het werk vanaf 2023 zelf kunnen doen.'
Red Bull zal enkele medewerkers van Honda overnemen en daarnaast zijn er ook nog een paar topposities vrij: 'Godzijdank hebben wij al veel capabele mensen in huis bij Red Bull. Door het budgetplafond mag een deel daarvan niet meer direct voor het Formule 1-team werken. Maar die mensen brengen we onder in Red Bull Powertrains. Voor de topposities zijn de vereisten erg specifiek. Daarvoor zijn niet veel kandidaten op de markt. Maar er zullen zeker mensen van andere organisaties bij ons komen, al zitten zij soms nog met opzegtermijnen en een periode waarin ze niet voor anderen mogen werken.'
Gesprekken met Volkswagen nog niet concreet volgens Marko
Desondanks is er een groot vertrouwen in de toekomst van het team: 'We zijn zeer optimistisch en denken dat we halverwege 2022 zowel de apparatuur als de mensen op orde hebben.' Toch is Red Bull er dan nog niet, want hoe zal het Oostenrijkse team verdergaan onder het nieuwe motorreglement van 2025? Marko: 'Het gaat inderdaad niet alleen om het gebruik van de Honda-motor in de komende jaren. Als de richtlijnen voor het nieuwe reglement op tijd komen, dan zijn we ook van plan om een eigen ontwikkeling in die richting te starten.'
Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat Red Bull een samenwerking aangaat met de Volkswagen Group: 'Nou ja, als we over dat concern spreken, dan zijn er natuurlijk verschillende merken die daarvoor in aanmerking komen. We hebben in het verleden al wel gesprekken gevoerd, soms vergaande gesprekken en soms iets oppervlakkiger. Dat is routine. Maar het is niet zo dat het al heel concreet in een bepaalde richting gaat', sluit Marko af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties