Leclerc wist het tij te keren in Japan 'omdat de auto hem nu beter lag dan Sainz' Formule 1
Formule 1

Leclerc wist het tij te keren in Japan 'omdat de auto hem nu beter lag dan Sainz'

Leclerc wist het tij te keren in Japan 'omdat de auto hem nu beter lag dan Sainz'

Charles Leclerc wist op vrijdag en zaterdag in Japan het tij te keren en te laten zien dat hij ook de snellere Ferrari-coureur kan zijn. The Race denkt dat het komt door een combinatie van twee factoren die het script volledig om hebben gedraaid in vergelijking met wat er in de afgelopen paar races is gebeurd, waarbij Sainz de snellere man was binnen de Italiaanse renstal.

De eerste factor is dat terwijl Sainz meteen op snelheid was op zowel Monza als het Marina Bay Street Circuit, dat niet het geval was op Suzuka. Ferrari introduceerde op vrijdag een nieuwe vloer, die Sainz niet in VT1 gebruikte, aangezien deze in VT2 werd gemonteerd. Dit was minder gericht op een absolute toename in prestatiepotentieel en meer op het verbeteren van de consistentie. Sainz zei dat hij veel van zijn tijd op vrijdag besteedde aan het uitvoeren van set-up-experimenten in de verwachting dat Ferrari de verzamelde gegevens zou kunnen gebruiken om de juiste set-upcompromis voor zaterdag te vinden. Dat bleek niet het geval te zijn, en hij suggereerde dat hij een beetje afgeleid was door dat proces.

Desondanks had Sainz geen spijt van deze benadering, gezien de noodzaak om zichzelf uit te dagen. Maar hij suggereerde dat een combinatie van deze problemen die zijn weekend bemoeilijkten, samen met de worstelingen met de balans en de invloed van de wind, ertoe leidden dat hij een stap achter Leclerc bleef. Terwijl Sainz zich op Monza en Singapore snel in een ritme nestelde, was dat op Suzuka niet het geval. Het andere deel van de vergelijking betreft Leclerc, zo schrijft het Britse medium. Hij heeft een heel andere aanloop door het weekend gehad. Op vrijdag sprak hij over enkele rijstijlaanpassingen en het voordeel van de nieuwe vloer op het gebied van consistentie. Gezien hij in recente races op de eerste dag van de training worstelde, was dit een veel sterkere start van het weekend.

Tekst loopt verder onder de foto

Leclerc wist het tij te keren in Japan 'omdat hij vol vertrouwen begon aan de kwalificatie'
Leclerc vertrok beter uit de startblokken dan Sainz in Japan. (Foto: Ferrari F1 Media)

In eerdere races was Leclerc degene die zijn set-up benadering laat in het weekend moest aanpassen, maar hier was het Sainz. Dat betekende dat Leclerc vol vertrouwen aan de kwalificatie begon, omdat hij vond dat de auto hem beter beviel dan in Italië en Singapore. Hij suggereerde ook dat hij erin geslaagd was om de balans van de auto iets meer naar zijn zin te krijgen, nadat hij vorig weekend had gezegd dat de set-up met onderstuur om de auto onder controle te krijgen niet goed bij hem paste. Dit probleem is nog steeds aanwezig, maar de combinatie van solide vooruitgang gedurende de trainingssessies tot aan de kwalificatie, zijn eigen experimenten met rijstijl en de upgrade hebben Leclerc tot nu toe een sterk weekend mogelijk gemaakt en hem in staat gesteld om de soort kwalificatieronde te rijden waar hij om bekend staat.

'Algehele prestatie alsnog niet zo goed als we allemaal hadden verwacht'

Leclerc zelf bevestigt dat het begrip van de auto veel groter is sinds Zandvoort. Het onderstuurprobleem is er echter al sinds het begin van het seizoen. 'Het is eigenlijk de hele auto die een beetje meer aan de onderstuurkant moet worden afgesteld, omdat het een zeer onvoorspelbare auto is als je overstuur hebt, dus ik kan niet het overstuur krijgen dat ik wil', verklaart de Monegask. 'Maar het is al zo sinds het begin van het seizoen, dus ik voel me niet zo op mijn gemak als vorig jaar, toen de rondetijden makkelijker kwamen.' Leclerc staat bekend om zijn uitstekende rondes op zaterdag, maar dat kwam er de laatste tijd niet uit. Hij uitte zijn frustraties over de boordradio, maar daar werden de afstellingen van de auto niet beter op.

Tekst gaat verder onder de foto

Leclerc wist het tij te keren in Japan 'omdat hij vol vertrouwen begon aan de kwalificatie'
In Monza en in Singapore stond Sainz in de spotlights. (Foto: Ferrari F1 Media)

De 25-jarige moest daardoor toekijken hoe zijn teamgenoot die sweet spot wel direct had gevonden in Monza en in Singapore. 'Je moet je aanpassen aan elke auto die je krijgt, en dit weekend heb ik geprobeerd een paar dingen te veranderen in de hoop dat het meer mijn kant op zou gaan. Maar helaas is de algehele prestatie niet zo goed als wat we allemaal hadden verwacht', besluit Leclerc. Aangezien het noodzakelijke onderstuur in de afstelling waarschijnlijk voor de rest van het seizoen behouden blijft, omdat het nodig is om de onstabiliteit van de auto te verminderen, is het een opsteker voor Leclerc dat hij heeft kunnen terugslaan in wat een moeilijk seizoen voor hem blijkt te zijn, gezien de onderliggende eigenschappen van de auto.

Verstappen kan dit weekend zijn dominantie weer hervatten in Japan! Ook wedden op F1? Registreer nu bij JACKS en ontvang 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws