Charles Leclerc hoopt dit weekend wereldkampioen te kunnen worden met Ferrari, maar het weekend is dramatisch van start gegaan. De Monegask kreeg eerder al een gridstraf, maar hoeft die straf nu niet volledig in te lossen: vanaf de veertiende plek kan hij namelijk nog maar zes plekken teruggezet worden. Toch blijft Leclerc geloven dat hij de titel met Ferrari kan pakken, en hij wijst op een duidelijk voordeel voor zijn team.
Leclerc verscheen teleurgesteld bij de media, waaronder ook F1Maximaal.nl, na een uitschakeling in Q2. 'Ik voel me natuurlijk niet goed, na zo'n kwalificatie', baalt de Ferrari-man. Leclerc liet in die sessie nog de snelste tijd noteren, maar verloor zijn rondetijd vanwege het overschrijden van de witte lijn in de eerste bocht. Hij geeft toe dat het lastig is om dat goed te zien. 'Het is heel lastig, maar het is voor iedereen erg lastig, en ik ging over de lijn. De rest niet, dus ik kan alleen mezelf de schuld hiervan geven.'
Doel ongewijzigd
De schuldbewuste coureur denkt dat deze fout hem uiteindelijk vijf of zes plekken kost op de startopstelling. 'We waren wel wat beter dan eerder in het weekend, maar ik denk alsnog dat we de McLarens niet hadden kunnen verslaan. Ze waren simpelweg te sterk', zegt Leclerc over de concurrent. 'We hadden wel op de vierde plek kunnen staan, dus dan had ik nog rond de vijftiende plek kunnen staan. Dat zou nog altijd beter zijn geweest dan als laatste starten.'
Leclerc beseft heel goed dat hij zijn team geen goede dienst bewezen heeft, maar geeft de hoop niet op. 'Nu mijn rondetijd is afgenomen, moet ik natuurlijk als laatste starten, dus we maken het allemaal niet makkelijker voor onszelf. Het motiveert me wel om iets heel speciaals te doen in de Grand Prix.' In het verleden reed Sebastian Vettel in Abu Dhabi in één race tijd zelfs twee keer van de achterkant van het veld naar de top drie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hoewel het weekend niet slechter had kunnen beginnen, gelooft Leclerc nog steeds in zijn eerste wereldtitel, ook al is het dan als constructeur. 'Mijn doel blijft hetzelfde, namelijk dat ik het constructeurskampioenschap wil winnen. Ik geloof daar ook nog net zo erg in als een dag eerder, ook al weet ik dat het op papier wel een stuk lastiger kan worden', vertelt de 27-jarige. Ferrari moet ook een achterstand van 21 punten goedmaken.
Voordeel in de race
Leclerc is wel optimistisch als het over zijn kansen in de race gaat. 'Onze racesimulatie was wel oké, maar McLaren lijkt wel veel sterker te zijn. We hebben de auto best wel flink veranderd na de derde vrije training, en dat was een stap in de juiste richting. Onze bandendegradatie is ook beter dan bij de andere teams, dus ik denk wel dat ik in de race in een goede positie zit', vermoedt de coureur. Er wordt ook veel bandenslijtage verwacht, waarbij alle teams beide sets harde banden achter de hand hebben gehouden.
'Ik geloof wel in wonderen', geeft Leclerc desgevraagd aan, 'maar ik weet wel dat dit de situatie ingewikkelder maakt. Dat is duidelijk, maar met de gridstraf zou het sowieso heel lastig worden. Ik zie een kans om iets heel speciaals te doen, en ik ga er alles aan doen om dit ook voor elkaar te krijgen. Ik zal er tot de laatste ronde in geloven. Er kan nog van alles gebeuren.'
Tot slot reageerde Leclerc erop dat het veld steeds dichter bij elkaar komt te zitten. 'Ik denk dat dit voor sommige teams meer aan het circuit ligt, al laat het voor andere teams ook wel zien dat ze het gat aan het dichten zijn. Ik denk dat we al een paar races goed bezig zijn. McLaren, Red Bull, en Ferrari zijn ongeveer even sterk, maar het is wel leuk om te zien dat het zo dicht bij elkaar zit', vindt de nummer drie uit het kampioenschap.
Lees ook
Van der Garde schrikt van Russell: 'De familie Verstappen heeft hier een hekel aan'
Verstappen legt boordradio uit: 'Als ze het bij mij doen, doe ik het ook terug'
Verstappen grapt over museumstuk van Red Bull en let op bij de start: 'Oppassen met die twee'
'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties