Red Bull Racing-teambaas Christian Horner zegt dat Ford meer meebrengt in het partnerschap met Red Bull Powertrains naarmate ze zich voorbereiden op hun intrede in de Formule 1 in 2026. Horner benadrukt echter dat de Amerikaanse autofabrikant zich niet bemoeit met het bedrijf en het Milton Keynes engineering team de ruimte geeft om hun werk te doen.
Ford ondersteunt de ontwikkeling van de nieuwe power unit die momenteel wordt gecreëerd voor de toekomstige regelgeving, bij Red Bull's indrukwekkende nieuwe faciliteit in Milton Keynes. Dit partnerschap werd oorspronkelijk aangeboden aan en afgewezen door Porsche. De steun van Ford zorgt ervoor dat Red Bull niet de volledige kosten van het programma hoeft te dragen. 'Ik denk dat het team is uitgegroeid tot meer dan alleen een klant. We hebben een geweldige relatie gehad met Honda, waar we behandeld werden als een fabrieksteam, maar we hebben elke cent van de motorkosten betaald en zullen dat blijven doen tot het einde van 2025', zegt Horner in gesprek met Autosport.
'Dus in plaats van iemand anders te betalen om het te doen, dachten we dat we die financiering beter intern konden inzetten. En een partnerschap met Ford heeft die last effectief gehalveerd voor de aandeelhouders. Binnen een kostendekkend milieu begint het dan echt zinvol te worden', licht de Brit toe. Horner gaf aan dat Fords ervaring op het gebied van elektrische voertuigentechnologie waardevol zal zijn voor het F1-project. 'Ik denk dat ze veel interessante kennis meebrengen op het gebied van investeringen in hun elektrificatie en celtechnologie', verklaart de Red Bull-teambaas. Ford kan met name een steentje bijdragen op het gebied van de elektriciteit, die een grote rol gaat spelen bij de motoren vanaf 2026.
Horner: 'Ford gaf aan: we zijn hier om te helpen, dus geen aan waar we kunnen bijdragen'
'Verbrandingsmotoren zijn een niche in de F1. Maar ik denk echt dat ze op het gebied van elektriciteit veel interessante ontwikkelingen laten zien. We hebben wekelijks contact met de mensen van Ford en zien enkele zeer interessante ontwikkelingen', gaat Horner verder. 'Ze proberen ons niet te vertellen hoe we ons bedrijf moeten runnen en ze zijn niet betrokken vanuit een aandeelhoudersperspectief. Het is tot nu toe een zeer vruchtbare relatie geweest.' De deal met Red Bull werd mogelijk gemaakt door de aanwezigheid van Ford CEO Jim Farley, een enthousiasteling van de autosport die zelf geracet heeft.
Horner maakt zich geen zorgen over mogelijke veranderingen in het management die het F1-programma zouden kunnen hinderen. 'Je kunt zo ver in de toekomst nooit voorspellen', erkent Horner. 'We hebben een overeenkomst tot 2030. Bill Ford was een van de belangrijkste drijvende krachten achter deze overeenkomst. Dus het komt van de Ford-familie, samen met Jim Farley's enthousiasme voor het project. Dus dat geeft ons geruststelling, en ik denk dat het feit dat Ford eerder betrokken was bij de F1, hier (in Milton Keynes met Stewart en Jaguar, red), betekent dat ze weten hoe complex en gecompliceerd het is.'
Ford is er in ieder geval om te helpen, en niet om een gedeelte van Red Bull over te nemen. 'Ze hebben eigenlijk gezegd: kijk, dit is een specialistisch onderwerp voor jullie. Wij zijn hier om te helpen, dus laat ons weten waar we kunnen bijdragen. Ik denk dat we nu de grootste campus in de F1 hebben', zegt Horner. 'We zitten nu op een terrein van vijftig hectare met achttien gebouwen. Dus het team is gegroeid, het is vooruitgegaan. Het is geen Norman Foster-gebouw. Maar het moet praktisch zijn. En ik denk dat wat we hebben ontwikkeld in het chassisgedeelte van het bedrijf en nu repliceren voor de motor en geavanceerde technologie, een werkfaciliteit is en een die interactief is voor de werknemers', aldus Horner.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties