Red Bull Racing-ingenieur Paul Monaghan heeft aangegeven dat Red Bull haar dominante positie in het begin van het 2023-seizoen niet alleen aan de aerodynamica te danken heeft. Adrian Newey wordt veelvuldig geprezen voor zijn aerodynamische bijdrages aan de RB19-bolide, maar Monaghan meer ook dat de mechanische kant van de RB19 uitstekend is.
Naast Adrian Newey heeft Red Bull in de persoon van Pierre Waché een specialist in dienst die zich concentreert op het mechanische gedeelte van de auto. Waché behaalde een PhD-titel in de vloeistofmechanica en heeft net als Newey goed werk geleverd aan de Red Bull-wagen. Er zijn steeds meer experts die geloven dat Red Bull een lastig te kopiëren voordeel heeft in de vorm van mechanische aspecten, waarbij met name de focus ligt op de slimme achterwielophanging.
De RB19 schijnt over een systeem te beschikken waardoor Red Bull de rijhoogte laag kan houden, wat extra downforce oplevert, zonder dat het porpoising of schade aan de plank onder de auto riskeert. Dit draagt bij aan de hoge topsnelheid van de Red Bulls, en lijkt voor de concurrentie moeilijk na te bootsen. Behalve dat het systeem moeilijk na te maken is, is het systeem zwaar, wat ervoor zorgde dat Red Bull in 2022 nog kampte met overgewicht. Dit jaar heeft Red Bull dat overgewicht kwijt weten te raken en zit het op het minimumgewicht. Het hoge gewicht van een dergelijk systeem maakt het extra lastig voor andere teams om iets soortgelijks te implementeren, omdat zij daardoor wel overgewicht kunnen krijgen en dus een beperkter voordeel zouden krijgen.
Hoofdingenieur Paul Monaghan legt in gesprek met Motorsport.com uit dat Red Bull niet alleen vanwege de aerodynamica zo sterk presteert en gaat in op de rol van de lage rijhoogte. 'Het is een factor die bijdraagt, en je moet alle aspecten meenemen', begint Monaghan. 'Het is een significante factor voor de prestatie van de auto, maar het moet samenwerken met de andere aspecten. Je aerodynamica ontwikkelt zich, en je moet in staat zijn om het op het circuit samen te brengen.'
'Je hebt ook een motor nodig die goed geïntegreerd is en zorgen dat je die motor op zijn best kan laten presteren', legt Monaghan uit dat het om het totaalplaatje gaat. 'En we moeten de coureur een situatie bieden die hij kan controleren. Het is dus een complex samenkomen van veel verschillende onderdelen. De rijhoogte is niet het enige onderdeel, maar zeker van groot belang. Alle aspecten werken samen om je verder richting de voorkant van het veld te brengen, en dat is waarom we dit jaar in deze gelukkige positie verkeren.'
Aston Martin erkent belang van sterke punt van RB19
Vooralsnog lijkt Aston Martin met Fernando Alonso het meest in staat om de Red Bulls bij te houden. Aston Martin is bij haar 2023-bolide duidelijk geïnspireerd door de RB18 die Red Bull vorig jaar inzette. Het hoofd van de afdeling performance van Aston Martin, Tom McCullough, erkent ook dat een stabiele rijhoogte cruciaal is om tot goede rondetijden te komen onder het huidige technisch reglement: 'Ik denk dat een stabiele auto, met betrekking tot porpoising, van groot belang is met het grondeffect bij deze auto's. Het maakt ons werk op het circuit een stuk gemakkelijker als we weten waar we aan toe zijn met de auto en weten dat we geen compromis hoeven te maken met de rijhoogte van de auto. Afgelopen jaar moesten we veel dingen doen om porpoising te vermijden die de prestaties van de auto niet ten goede kwamen. Nu is dat gelukkig een stuk beter.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties