Met een wereldtitel op zak verlaat Honda de Formule 1. De Japanse motorfabrikant, die een rijke historie heeft opgebouwd in de koningsklasse van de autosport, besloot al voorafgaand aan het afgelopen seizoen zich terug te trekken na 2021, tot groot verdriet van de F1-afdeling van Honda. Topman Masashi Yamamoto baalt van de beslissing en hoopt dat Honda in de toekomst weer terugkeert in de Formule 1.
Na een spannend jaar, waarin het uiterste werd gegeven om Max Verstappen naar de wereldtitel te leiden, trekt Honda officieel de stekker uit het F1-project. Dit betekent echter niet dat de Japanners niks meer te maken hebben met partners Red Bull en AlphaTauri. Allereerst worden de motoren voor 2022 nog voorbereid op de brandstofveranderingen. Daarnaast stapt ook een groot deel van het personeel over naar het nieuwe Red Bull Powertrains, die de komende jaren de motoren voor zowel moeder- als dochterteam zullen verzorgen.
Of Yamamoto eveneens deze overstap zal maken, is nog niet bekend. Voorlopig betekent de Honda-exit dus nog vaarwel van de Formule 1 voor de topman, die hoopt dat Honda weer terug zal keren in de toekomst. 'Persoonlijk vind ik het erg jammer dat we deze sport moeten verlaten. Naar mijn mening hebben we te vroeg de stekker uit het project getrokken', zo laat Yamamoto weten tegenover Motorsport.com. 'Persoonlijk verwacht ik dat Honda in de toekomst weer betrokken zal zijn bij de Formule 1, want racen op het hoogste niveau zit in ons DNA.'
'Hopelijk kan de volgende generatie het management overhalen'
De F1-exit van de Japanse motorfabrikant kwam niet vanuit de autosporttak, zo benadrukt Yamamoto. 'Alle werknemers die betrokken waren bij de Formule 1 wilden dolgraag blijven, maar het management heeft besloten om toe te werken naar C02-neutrale auto's en daarbij past deze sport blijkbaar niet.' Desondanks hoeft de huidige koers niet bepalend te zijn voor de verdere toekomst. 'Hopelijk kan de volgende generatie met passie voor de autosport het management overtuigen om weer terug te komen.'
'Hopelijk neemt iemand het stokje over'
De rechterhand van Yamamoto, Toyaharu Tanabe, baalt eveneens van het besluit. 'Ik heb verder geen invloed meer op wat de top van het bedrijf beslist op termijn, maar het opleiden van engineers in de autosport is zeker onderdeel van Honda. Dat hebben we in het verleden altijd al gedaan en hopelijk zullen we in de toekomst een nieuwe poging wagen.' Niet alleen voor de klantenteams is Honda van waarde geweest. Het concern zelf heeft ook enorm geprofiteerd van de innovatiedrang en de stimulans om over de toekomst na te denken. 'De Formule 1 is een soort laboratorium waar de meest nieuwe dingen worden uitgeprobeerd. Dat is voor ons merk erg waardevol', zo benadrukt Tanabe.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties