Hoe Ferrari in korte tijd haar pijlen heeft gericht op Red Bull en inmiddels regelmatig raak schiet Formule 1
Formule 1

Hoe Ferrari in korte tijd haar pijlen heeft gericht op Red Bull en inmiddels regelmatig raak schiet

Hoe Ferrari in korte tijd haar pijlen heeft gericht op Red Bull en inmiddels regelmatig raak schiet

Formule 1-journalist Edd Straw ziet dat Ferrari op meerdere vlakken dusdanig veel progressie heeft geboekt, dat de Scuderia op de juiste koers ligt om Red Bull Racing uit te dagen in het kampioenschap. Helemaal gereed om de Oostenrijkse renstal onder druk te zetten is ze nog niet, maar Ferrari heeft wel significante stappen gezet.

Ferrari neemt al sinds 2008, het seizoen nadat ze haar laatste titel pakte, geen genoegen met P2. Echter is het de Scuderia sindsdien nog niet gelukt om de eerste plek in zowel het rijderskampioenschap als het constructeurskampioenschap te bemachtigen. Vanaf 2014 was het namelijk aan Mercedes om P1 in de rangorde op te eisen, en dat maar liefst zeven jaar lang. Daarna brak het Red Bull-tijdperk aan. Wanneer komt er weer een Ferrari-tijdperk? Als het aan Frédéric Vasseur ligt, liever vandaag dan morgen. Maar Rome is niet in één dag gebouwd, en Maranello ook niet. 'Dit is een team dat, ondanks haar roemrijke geschiedenis en middelen, in 2023 een recordaantal van vijftien seizoenen zonder wereldkampioenschap heeft bereikt', schrijft Straw in zijn analyse bij The Race.

Echter heeft de Italiaanse renstal keihard gewerkt om het gat met Red Bull te verkleinen. Dit jaar lijkt ze dichterbij te zijn dan ooit. 'En er zijn alle tekenen dat 2024 Ferrari zal helpen dat record te breken. Meer dan ooit bewijst dit dat het niet de snelle oplossingen of antwoorden zijn die Ferrari's problemen oplossen, maar geleidelijke langetermijnverbetering', vervolgt Straw. 'En hoe Ferrari een auto heeft geproduceerd die algeheel de op een na snelste auto van de F1 is, zegt veel over de kansen van het team om Red Bull op de lange termijn bij te halen.' Straw heeft zijn analyse in een aantal delen opgedeeld. Zo kijkt hij naar de vliegende start van het 2024-seizoen, de verbetering betreffende de bandendegradatie, de stabiliteit van de huidige wagen, de operationele stabiliteit en de updates die Ferrari klaar heeft liggen.

Ferrari de beste niet-Red Bull in de kwalificatie

Wat betreft de snelheid op één ronde, is de Ferrari SF-24 gemiddeld de op een na snelste auto. In Bahrein zette Charles Leclerc eigenlijk de snelste individuele ronde van het weekend neer in Q2, maar kon dat niet herhalen om de poleposition te pakken. 'Maar in drie van de vier races tot nu toe was Ferrari de beste niet-Red Bull in de kwalificatie', schrijft Straw. 'En hoewel McLaren-coureur Lando Norris de Ferrari's in de kwalificatie in Suzuka voorbijging, eindigden Sainz en Leclerc voor hem in de race met twee verschillende strategieën. Dat handhaafde de honderd procent-score van Ferrari om dit jaar als beste niet-Red Bull te eindigen in de races. En dit op een circuit waar ze zes maanden geleden nog duidelijk werd verslagen door McLaren.'

De tekst gaat verder onder afbeelding.

Ferrari heeft op deze gebieden significante stappen gezet om de strijd met Red Bull aan te gaan
Sainz en Leclerc kwalificeerden buiten de top drie, maar toch belandde een Ferrari op het podium in Japan. (Foto: Ferrari F1 Media)

Straw erkent dat de remproblemen hielpen bij de overwinning van Sainz in Melbourne, maar het team had toch vertrouwen in zijn kansen om Red Bull uit te dagen in een gevecht op de baan. 'Die overwinning en nog eens vier andere podiumplekken hebben ervoor gezorgd dat Ferrari comfortabel op P2 staat in het klassement, met 120 punten. Die 120 punten die het tot nu toe heeft behaald, vormen het op één na hoogste aantal punten voor Ferrari op dit punt in het seizoen van het afgelopen decennium, slechts vier punten achter waar het in dit stadium van 2022 stond, op een moment dat het een echte bedreiging vormde voor Red Bull - zij het slechts tijdelijk. En zelfs hoger dan in de beginfases van meerdere onsuccesvolle titelcampagnes van Fernando Alonso en Sebastian Vettel.'

Ferrari lijkt bandenslijtage en stabiliteit onder controle te hebben

Een belangrijk doel voor Ferrari was het elimineren van het probleem met de bandenslijtage. Dit leidde met name tot problemen op zondag, waardoor beide rijders hun racepace in rook op zagen gaan, omdat de bolide elke keer door de banden zakte. 'Dat Ferrari in de afgelopen twee seizoenen negentien polepositions heeft behaald, maar slechts vijf races heeft gewonnen, zegt veel. Die zwakte is dit jaar aangepakt. Ferrari is nog steeds niet op het niveau van Red Bull wat betreft bandenmanagement. Zoals Leclerc heeft opgemerkt, is het racen op circuits met een hoge degradatie nog steeds een beetje lastig voor Ferrari', schrijft Straw. 'Maar dit is een grote stap voorwaarts en betekent dat Ferrari meer kan aanvallen in races in plaats van achteruit te kijken. En verbeterde raceduur betekent een grotere strategische flexibiliteit.'

Een van de belangrijkste redenen waarom Ferrari de genoemde winsten heeft geboekt op het gebied van bandenmanagement, is dat de pieken van de data van de aerodynamica van de auto dramatisch zijn verbeterd, zo meldt Straw. 'Als je een auto hebt die gevoelig is voor aerodynamische stilstand, zul je in die momenten meer van de banden vergen. Maar het effect was groter dan dat, het nam het vertrouwen weg bij de coureurs en maakte de auto bijzonder instabiel wanneer deze in vuile lucht terechtkwam achter andere auto's. Dit kwam allemaal door de gevoeligheid van de auto aerodynamisch gezien, met name tijdens het draaien door de bochten.' In een smal venster werkte alles perfect, maar de coureurs wisten dan nooit hoe de achterkant zou reageren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

carlos sainz ferrari gpaustralie f1
Ferrari lijkt alles beter onder controle te hebben in het 2024-seizoen. (Foto: Ferrari F1 Media)

'Als gevolg daarvan had de auto voor een groot deel van het vorige seizoen een beetje onderstuur nodig om hem te kalmeren, wat met name zorgwekkend was voor Leclerc. En hoewel er vooruitgang werd geboekt in de tweede helft van vorig seizoen, was dit nog steeds een probleem', vervolgt Straw. 'Fundamenteel kwam dit neer op de beperkingen van het outwash-concept waar Ferrari voor koos aan het begin van 2022, in tegenstelling tot de focus op downwash die alomtegenwoordig is geworden. Coureurs klaagden eindeloos over de onvoorspelbaarheid van de auto in 2023, maar dat is dit jaar dramatisch verbeterd. De sidepod-ontwikkeling van de SF-24 is hiervan de basis en hoewel Ferrari nog een lange weg te gaan heeft in de ontwikkeling van deze aanpak, zit zeop het juiste spoor en is ze beloond met aanzienlijk verbeterde consistentie.'

Operationele scherpte en uitzicht op upgrades

Ferrari werd al lange tijd bekritiseerd omdat ze altijd wel manieren vond om zichzelf in de voet te schieten en geweldige resultaten weg te gooien. Maar dit is geleidelijk aan het verbeteren, met name sinds Vasseur aantrad als teambaas voorafgaand aan 2023. Dit komt tot uiting in zijn goede strategische keuzes, bijvoorbeeld de éénstopstrategie van Leclerc in Suzuka. Dat was het resultaat van een combinatie van vooraf plannen van de juiste strategische opties en goede communicatie van de coureur, die erop aandrong de eerste stint te verlengen ondanks dat hij op de medium banden zat. Bovendien is het al een tijdje geleden dat we Ferrari iets compleet onbegrijpelijks hebben zien doen, zoals haar coureurs op de verkeerde band sturen in de kwalificatie, zoals gebeurde op Interlagos in 2022 toen Leclerc in Q3 op intermediates werd gezet terwijl droogweerbanden de juiste keuze waren.

'De uitvoering van de pitstops is ook consistent goed. Hoewel Red Bull nog steeds domineert, is Ferrari de op één na beste. Ze loopt nog steeds achter, maar dit is verder bewijs van de langetermijnvooruitgang op dit gebied', schrijft Straw. 'Deze operationele verbetering gaat verder uit dan alleen de races en de pitstops. Onder het toezicht van Vasseur is het besluitvormingsproces en de duidelijkheid van het leiderschap bij Ferrari verbeterd. Hij is in staat geweest om de politieke intriges die altijd bij Ferrari op de achtergrond spelen in toom te houden en duidelijke richtlijnen te geven. Dit heeft invloed gehad op alle gebieden van het team en heeft cruciaal meer focus mogelijk gemaakt op de belangrijkste verbeterpunten. De ontwikkelingsdoelen zijn nauwkeuriger vastgesteld, en de communicatie en samenwerking zijn verbeterd. Die zaken onder controle krijgen is bij Ferrari altijd de sleutel tot succes geweest.'

De tekst gaat verder onder afbeelding.

fred vasseur ferrari saoedi arabie
Een Fransman aan het roer bij Ferrari bracht al eens eerder veel titels naar Maranello. (Foto: Ferrari F1 Media)

Ferrari op de juiste koers om Red Bull uit te dagen

Ferrari heeft nog een lange weg te gaan om een regelmatige bedreiging te vormen voor Red Bull, maar er zijn tekenen dat het kan streven naar het aangaan en verslaan van Red Bull in een rechtstreeks gevecht dit jaar, zoals Melbourne liet zien. 'Tot nu toe zijn de upgrades die Ferrari heeft gebracht minimaal geweest. Winglets werden toegevoegd aan de achtervleugelpylon in Australië en een herprofilerende aerodynamische behuizing voor de bovenste draagarm van de achterophanging verscheen in Japan. Er waren ook enkele circuitspecifieke onderdelen om de auto af te stemmen op de aerodynamische eisen van de circuits. Maar de eerste grote upgrade wordt verwacht in Imola volgende maand en zou een nieuwe vloer moeten bevatten', gaat Straw veder.

'In tegenstelling tot Mercedes heeft Ferrari de hoop om dit jaar als bedreiging naar voren te komen nog niet opgegeven, althans niet publiekelijk. Maar realistisch gezien gaat het er dit jaar om sneller vooruitgang te boeken dan Red Bull, zodat het de mogelijkheid heeft om volgend jaar een echte uitdager te zijn voor raceoverwinningen en dus kan strijden om de titel wanneer Lewis Hamilton aankomt om zich bij Leclerc te voegen. Vasseur benadrukt de verdiensten van het streven naar voortdurende verbetering op alle gebieden, en er is voldoende bewijs dat dit resultaten oplevert. Er is nog een lange weg te gaan voordat Ferrari serieus kan worden beschouwd als een serieuze bedreiging voor Red Bull. Maar de recente vooruitgang bewijst Ferrari de juiste richting op is gegaan om dat te doen', sluit Straw af.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws