Hamilton blijft met updates rijden, ondanks Austin: 'Het is hier minder hobbelig' Formule 1
Formule 1

Hamilton blijft met updates rijden, ondanks Austin: 'Het is hier minder hobbelig'

Hamilton blijft met updates rijden, ondanks Austin: 'Het is hier minder hobbelig'

Het raceweekend in Austin was er niet een voor de boeken, als je het Lewis Hamilton vraagt. Al in de derde ronde op het Circuit of the Americas kwam de race van de Brit tot een einde. Hamilton spinde, kwam in het grind terecht, en wist zijn auto daar niet meer vandaan te krijgen. Tijdens de race reed Hamilton met updates en teamgenoot George Russell zonder. Toch lijkt de spin niet te wijten aan die updates, laat Hamilton weten.

Hamilton startte de race in de Verenigde Staten vanaf de negentiende plaats, maar had zich in de tweede ronde alweer opgetrokken tot de twaalfde plaats. Een gouden start, maar het mocht allemaal niets uitmaken. Na de race werd er al vrij gauw gesuggereerd dat de spin van Hamilton te wijten zou zijn aan een balansprobleem vanwege de updates die waren uitgevoerd op zijn W15. Hamilton komt daar nu op terug, meldt Motorsport.com. Ook in Mexico zal de Brit met de updates rijden.

Te veel hobbels

Toen Hamilton donderdag met de media sprak en naar zijn verwachtingen voor het weekend werd gevraagd, liet de Brit al los dat hij op een betere race dan in de Verenigde Staten hoopte aangezien het circuit in Mexico minder hobbelig is. De zevenvoudig wereldkampioen geeft nu aan dat hij er vrijwel van overtuigd is dat zijn uitschakeling in Austin vrijwel volledig te wijten is aan de hobbels op het Circuit of the Americas.

'We kunnen uit de data opmaken dat we soms op drie wielen reden. De linkerband begon te bewegen', licht Hamilton toe. 'Waar het eigenlijk op neerkomt is dat de auto steigert. We kunnen aan de achterkant zien dat de juiste hoogte van de auto schommelt. Wanneer je de bocht ingaat kan het wel twaalf tot vijftien millimeter schelen. Daarnaast zagen we een rugwind van 40 kilometer per uur.'

De data wijst erop het heel moeilijk is om de juiste downforce te kunnen genereren. 'Je kan je dus voorstellen dat er maar een heel klein venster is waarin de downforce perfect is en daarna wordt die al heel snel te hoog. Je valt dan dus van dat juiste niveau af. Ik denk dat (de spin, red.) een combinatie was van al deze dingen.'

Volgens Hamilton zijn de gevolgen van de hobbels in het circuit in Austin goed te zien op video. 'Als je naar de video kijkt, zie je dat de auto stuitert. Het linkerwiel begint te stuiteren en ik denk dat we dan gewoon kracht verliezen. Ik geloof ook dat de vloer een klein beetje sensitiever is dan de vorige.' Dat laatste maakt Hamilton weinig uit. 'Ik laat hem er dit weekend ook op zitten aangezien het een veel minder hobbelig circuit is. Daarnaast hebben we ook nog meer data nodig.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws