Nikolas Tombazis, single seater director van de FIA, denkt dat het budgetplafond het moeilijk maakt voor de teams om een comeback te maken en het gat te dichten naar de concurrentie. Hoewel de FIA gelooft dat het kostenplafond van de Formule 1 heeft bijgedragen aan het dichter bij elkaar brengen van het veld, is er een nadeel doordat het problematische teams belet snel naar voren te komen.
Sinds 2021 moeten F1-teams opereren binnen een budgetlimiet, die is ingevoerd om de Formule 1 op een financieel stabielere basis te plaatsen. De afgelopen jaren is gebleken dat het veld over het algemeen dichter bij elkaar ligt, vooral omdat vroegere big spenders niet meer het voorrecht hebben om meer geld te investeren in extra prestaties om een voorsprong te behalen. Hoewel een algemeen dichterbij liggend veld positief is geweest, is een van de onbedoelde gevolgen dat teams nu beperkter zijn in het herstellen van fouten met hun auto's, omdat ze niet langer de financiële middelen hebben om uitgebreide revisies te financieren. 'Het probleem met de financiële regels is enerzijds dat iemand niet drie keer zoveel kan uitgeven als iemand anders, wat goed is', trapt Tombazis af in gesprek met Motorsport.com.
'Maar anderzijds betekent het ook dat als je achter iemand staat, je niet zomaar alles erop kunt gooien en kan upgraden', zegt de Griek. 'In vroegere tijden zouden sommige teams af en toe aan een seizoen beginnen en echt in een heel slechte positie verkeren, omdat ze het project of het concept of wat dan ook misschien verknald zouden hebben. Ze komen aan en worden vernederd in de eerste paar races. Maar dan neem je gewoon een enorme upgrade mee naar Barcelona of Canada en dan herontwerp je de hele auto om vervolgens races te winnen.' Tombazis erkent dat de huidige financiële regels de hoeveelheid upgrades beperken. 'Dus als iemand verder achterop ligt, kan het herstel behoorlijk lang en pijnlijk zijn', zegt de FIA-topman.
Tekst gaat verder onder de foto.
Zijn de regels te heroverwegen? 'Het is een zeer moeilijke lijn om te volgen'
De invoering van een budgetplafond, wat betekent dat de teamuitgaven nooit uit de hand kunnen lopen, heeft enkele gedachten opgeroepen in de afgelopen maanden over het toestaan van een versoepeling van de andere regels in de Formule 1. Omdat er geen risico is op een uitgavenoorlog als teams meer vrijheid zouden krijgen met technische regels, is er het geloof dat de Formule 1 zou profiteren van een grotere verscheidenheid aan oplossingen. Tombazis is op de hoogte van de voor- en nadelen van zo'n situatie, waarbij de FIA in de afgelopen jaren heeft geprobeerd de regels steeds strenger te maken. 'Er is een dunne lijn tussen te veel en te weinig beperking. Dit is duidelijk een technische sport en moet dat ook blijven.'
Maar er zijn ook gevolgen als de regels meer financiële vrijheid zouden bieden. 'Maar aan de andere kant, met te veel vrijheid, kunnen er potentieel zeer grote verschillen tussen de auto's zijn, en dat is een zeer moeilijke lijn om te volgen', zegt Tombazis. 'Duidelijk, als je een ingenieur van een team vraagt, zullen ze zeggen dat het te veel beperking is. Ik ben zelf een ingenieur, ik zou het geweldig vinden als alles een complete technologische strijd zou zijn. Maar we moeten ook overwegen dat er andere factoren zijn die belangrijk zijn voor de sport. Dus, deze lijn tussen vrijheid en een competitief kampioenschap, plus de financiële regels, plaatsen ons in een zeer moeilijke positie. Dus ik denk niet dat er een perfect antwoord is', aldus Tombazis.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties