President Jean Todt van de FIA heeft in een verklaring aangekondigd dat de FIA met de Formule 1 samen zal werken om een herhaling van het bizarre verloop van de Grand Prix van België te voorkomen. De beide partijen zullen in een belangrijke meeting in oktober grondig bekijken hoe de regelgeving veranderd kan worden om dergelijke situaties op een betere manier op te lossen.
Todt schrijft dat de FIA en Formule 1 willen leren van het debacle dat zich ontvouwde op het circuit Spa-Francorchamps. Het is niet alleen de bedoeling dat een betere oplossing gevonden wordt voor dergelijke situaties; Todt schrijft dat ook het verdelen van punten besproken zal worden. Dit was een groot punt van kritiek bij de Formule 1-coureurs, die massaal aangaven de gewonnen punten niet te verdienen na enkele ronden achter de safety car te hebben gereden.
Also read
Red Bull gaat achter mogelijke extra halve punt aan voor Verstappen
Brawn verdedigt keuze wedstrijdleiding in België: 'Het was meedogenloos'
In zijn verklaring geeft Todt ook aan dat de wedstrijdleiding weinig had kunnen veranderen aan het verloop van het evenement. 'Er waren buitengewone omstandigheden. Het weer dat aanvankelijk was voorspeld kwam er amper. Laat in de middag waren de omstandigheden eindelijk goed genoeg om de race te laten starten, maar toen verergerde de situatie al gauw weer, waardoor de boel stilgelegd moest worden. Vanwege de hevige regen was er veel spray van de voorliggende auto's. Het was onmogelijk om onder veilige omstandigheden te racen.'
Todt biedt daarbij extra zijn excuses aan bij de gedupeerden. 'De marshals en de moedige toeschouwers hebben uren in de stromende regen gestaan, ik leef erg met ze mee.' De voormalig teambaas van Scuderia Ferrari voegt daar wel aan toe dat de organisatie er alles aan deed om de aanwezigen toch nog een race voor te schotelen. 'Er werd besloten om de race stil te leggen om zo meer kans te creëren dat deze nog verreden kon worden, maar ondanks verwoede pogingen verbeterden de omstandigheden niet genoeg om de race van start te laten gaan. Dit werd duidelijk na een paar ronden achter de safety car. Daarna werden de correcte regels toegepast.'
Brundle pleit voor regelveranderingen
Martin Brundle, voormalig Formule 1-coureur en huidig commentator bij Sky Sports F1, is een van de critici die vindt dat de regels zo snel mogelijk aangepast moeten worden om een herhaling van de farce in België te vermijden. 'Ja, het hele proces verliep wel volgens de regels, maar de regels zijn onwaarschijnlijk onbegrijpelijk en moeten veranderd worden. Het probleem is dat iedere regelverandering in de Formule 1 gepaard gaat met onbedoelde consequenties en mogelijkheden, waardoor ze zo ingewikkeld zijn', schrijft Brundle in zijn post-race column voor Sky Sports.
'Eens in de zoveel tijd moet er op de reset-knop gedrukt worden en dat moment is aangebroken', aldus Brundle. 'Na twee figuurlijke rondjes achter de safety car werd de effectief beëindigd en konden de drie coureurs die de dag daarvoor het beste hadden gepresteerd naar het podium. Zij die de start wisten te halen en de top tien bereikten mochten met halve punten naar huis.' De Brit onderstreept wel dat het weekend gered werd door de kwalificatie. 'Dat was gewoonweg briljant en een enorme uitdaging op zich, in vergelijkbare omstandigheden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties