Volgens Viaplay-analist en voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers zorgden de bewuste keuzes van zowel Red Bull Racing als Ferrari ervoor dat de beide renstallen in 2023 zo verschillend presteerden. Volgens Albers lag de focus bij het Oostenrijkse team vooral op de race, terwijl Ferrari juist uitblonk op de zaterdagen tijdens de kwalificatie. Volgens de analist heeft de Italiaanse renstal echter grote stappen gezet in 2023, en dat smaakt naar meer voor het komende seizoen.
De meningen zijn er nog altijd over verdeeld, maar één ding was in ieder geval zeker het afgelopen seizoen: de prestaties van de concurrentie stonden vaak in de schaduw van de dominantie van Max Verstappen. De Nederlander wist achter het stuur van de RB19 de ene na de andere overwinning binnen te slepen, en Albers verwacht dan ook dat het team voor 2024 niet zo gek veel af zal wijken van het bestaande concept. In zijn column voor De Telegraaf benadrukte hij daarom het volgende: 'Red Bull had gewoon een veel betere basis (ten opzichte van de concurrentie en met name Mercedes, red.) en daar zullen ze ook op voortbouwen richting 2024. Die auto was oppermachtig in de medium- en snelle bochten en op de rechte stukken.'
Ferrari nam touwtjes vaker in handen op de zaterdagen
Toch zag ook de voormalig Formule 1-coureur dat zelfs het sterkste team van 2023 niet op alle vlakken dominant kon zijn. 'Het was duidelijk de beste raceauto,' begon Albers, 'maar niet zozeer de beste kwalificatie-auto, al zette Verstappen hem toch vaak genoeg op poleposition.' De statistieken liegen er namelijk niet om, aldus Albers: Ferrari deed het tijdens de kwalificaties op de zaterdagen vaak een stuk beter dan tijdens de races op de zondagen. 'Veel andere auto's, zoals de Ferrari, waren juist een stuk beter op zaterdag dan op zondag,' benadrukte Albers.
Volgens de analist is dat echter geen vreemd resultaat, en dat heeft vooral te maken met de ingeslagen route waar Red Bull aan het begin van het seizoen voor koos. 'Daar leken ze vooral te letten op de longruns en het onderhouden van de banden en juist daarom reden ze op de zondagen met die overmacht rond, zeker in combinatie met Verstappen.' Bij de Italiaanse concurrent zat de vork dus iets anders in de steel, want Ferrari deed het over één ronde dus beter dan de grote concurrent Red Bull.
Grote stappen van Ferrari kunnen volgens Albers vruchten afwerpen in 2024
Toch zag Albers dat ook de Italiaanse renstal grote stappen wist te zetten richting de slotfase van het seizoen: 'Bij Ferrari konden we wel zien dat ze grote stappen hebben gezet richting de eindfase van het seizoen, vooral wat topsnelheid betreft. En op het gebied van mechanische grip, tractie en remmen zijn ze gewoon echt het sterkst.' Die eigenschappen van de Ferrari-bolide maakte het in Singapore mogelijk om er met de overwinning vandoor te gaan, denkt Albers. 'Juist daardoor was het voor Verstappen echt geen verrassing dat Carlos Sainz won in Singapore.' Mede dankzij die grote stappen verwacht Albers vooral dat Red Bull er komend seizoen een serieuze concurrent bij zal krijgen. 'We zagen in die laatste races ook al dat Ferrari steeds dichterbij kon komen en dat ze het ook voor elkaar kregen om de banden langer in leven te houden, dus dat zal zeker voor vertrouwen zorgen in aanloop naar het nieuwe jaar.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties