De MCL39 is de eerste auto van voormalig Red Bull Racing-ingenieur Rob Marshall. De ingenieur had in 2024 al invloed op de auto, maar is nu vanaf het begin van het seizoen erbij. Volgens Autoracer.it waren die veranderingen goed te zien. De Britse renstal zet in op een verfijnde, ambitieuze evolutie van de auto. Ambitieuze ontwikkelingen kunnen ook averechts werken, daar kunnen Red Bull en Mercedes goed over meepraten.
De MCL39, het strijdwapen voor 2025, is een 'volledig herzien ontwerp voor verbeterde efficiëntie op alle aerodynamische niveaus'. Afgelopen seizoen bleek McLaren de beste auto te hebben op circuits met veel downforce, zoals Zandvoort en de Hungaroring. 'Met ons high downforce-pakket lijken we extreem competitief', verklaarde Andrea Stella. 'Als we kijken naar circuits met weinig downforce, zoals Spa, Monza en Las Vegas, weten we dat we daar moeite hebben.'
Stella denkt echter wel dat McLaren op die circuits progressie heeft geboekt. Het moet in 2025 nog beter, zodat de bolide een allrounder wordt. De progressie werd tevens geboekt met 'agressieve interpretaties' van het reglement, zoals de flexibele achtervleugel. McLaren kreeg daarvoor een tik op de vingers van de FIA. 'De belangrijkste focus van het 2025-project lag op de aerodynamische efficiëntie', gaat Stella verder.
Dit heeft geleid tot een radicale herziening van de auto, met kleinere componenten die de aerodynamici meer vrijheid bieden om de gewenste voordelen te realiseren. Op het eerste gezicht lijkt de MCL39 niet veel te verschillen van de MCL38, maar Autoracer.it kaart aan dat schijn bedriegt. 'In dit laatste jaar van de huidige technische reglementen draait het om de details', schrijft het Italiaanse medium. 'De extra ruimte op aerodynamisch gebied waar de aerodynamici mee konden werken, is mogelijk gemaakt door een nieuw chassis te ontwikkelen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Waar Marshall een rol speelde
Volgens Autoracer.it droeg Marshall vooral daaraan bij. 'De MCL39 is in feite zijn eerste, echte McLaren, aangezien de voormalige Red Bull-topingenieur pas in januari 2024 begon bij McLaren. Op dat moment waren de belangrijkste architecturale elementen van de MCL38, zoals het chassis, de versnellingsbak en het koelingssysteem, al ontworpen en grotendeels geproduceerd.'
McLaren heeft geen sprong in het diepe gewaagd zoals Red Bull met de RB20 en het unieke koelingssysteem. Toch zijn er voor bepaalde gebieden, zoals de voorwielophanging en de inlaat van de Venturi-kanalen, extreme keuzes gemaakt. Deze concepten kunnen, als ze niet perfect werken, absoluut averechts werken. 'We zijn zeer zorgvuldig geweest met het ontwerpen van de 2025-auto, omdat de MCL38 al competitief was', zegt Stella. 'Daarom moesten we goed overwegen hoe ver we wilden gaan met innovaties.'
Tijdswinst van een halve seconde
McLaren streefde echter naar 'een aanzienlijke vooruitgang' en koos daarom voor een ambitieuze aanpak. Volgens Stella zijn de verbeteringen aan de MCL39 vergelijkbaar met de grootste updatepakketten die McLaren tussen 2023 en 2024 op de baan bracht. Dit zou overeenkomen met een tijdswinst van ongeveer een halve seconde per ronde, een waarde die niet verrassend is en die ook andere teams hopen te behalen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De innovaties waar Stella naar verwijst, komen voort uit het maximale gebruik van beschikbare ruimte om aerodynamische voordelen te realiseren. Dit kan aanzienlijke winst opleveren in rondetijden, ondanks dat 2025 het laatste jaar is onder het huidige reglement. 'Een opvallend element is de voorwielophanging, die op het eerste gezicht lijkt te zijn ontworpen met een sterkere anti-dive-instelling.'
Deze aanpassing is primair bedoeld voor aerodynamische voordelen in plaats van mechanische prestaties, met als doel het downwash-effect te versterken en de luchtstroom richting de Venturi-kanalen te maximaliseren. Het downwash-effect stuurt luchtstromen omlaag langs de auto om de aerodynamische efficiëntie te verbeteren en extra downforce te genereren.
Vooral de inlaat van deze kanalen is volledig opnieuw ontworpen. McLaren zet dus in op een verfijnde en ambitieuze evolutie van haar auto, met als doel een nog efficiëntere en veelzijdigere auto die op elk type circuit competitief kan zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties