Voormalig Formule 1-coureur Robert Doornbos denkt dat er voor Max Verstappen van alles mogelijk is, ook een overstap naar Aston Martin. Wat er nu gaande is achter de schermen bij Red Bull Racing is voor het hele team vervelend, en dus vindt Doornbos het logisch dat de opties opengehouden worden. Bovendien kan er heel wat veranderen vanaf 2026.
De geruchtenmolen is de laatste tijd alleen maar gevuld met speculaties over wat er gaat gebeuren bij Red Bull. Jos Verstappen werd pratend met Mercedes-teambaas Toto Wolff gespot in de paddock in Bahrein, en daar werden direct labels als een vertrek van Verstappen aan geplakt. In de afgelopen weken wordt de Nederlander ook opeens geassocieerd met een overstap naar Aston Martin. Is er überhaupt een procent kans dat de drievoudig wereldkampioen zo'n overstap gaat maken? 'Tuurlijk', antwoordt Doornbos in het Ziggo Sport Race Café. 'Weet je, Raymond Vermeulen moet de opties openhouden. Max en Jos, dat team, die kijken gewoon naar alles wat er speelt op de markt', gaat hij verder.
'En als er bij Red Bull destabilisatie is, dan zijn ze er duidelijk niet blij mee', denkt Doornbos. Verstappen gaf na de Grand Prix van Saoedi-Arabië al aan dat hij hoopte dat de rust snel weder zou keren, puur omdat dat voor iedereen in het team beter is. Ook gaf de 26-jarige aan dat hij het bewonderenswaardig vond dat het operationele gedeelte van het team nog steeds staat als aan huis. 'Die procedures die daar nog lopen, dat is gewoon vervelend. Aan de andere kant presteert het team op topniveau. Ga je dan ergens anders kijken? Want je gaat naar de snelste auto', kaart de oud-Red Bull-coureur aan. 'Wolff heeft overigens gezegd: Max heeft bij mij niets te zoeken, want ik kan hem de snelste auto niet bieden.'
Tekst gaat verder onder de foto.
'Maar we weten nog wat er in 2024 gebeurde'
Wat ook meespeelt, is het feit dat de technische reglementen vanaf 2026 over de kop gaan. Dat kan het speelveld weer wat dichter bij elkaar brengen, of een ander team is dan juist dominant, zoals we met het ingaan van het hybride tijdperk hebben gezien. 'We weten allemaal nog wat er gebeurde in 2014, toen de hybride motoren erin kwamen', gaat Doornbos verder. 'Toen kreeg Mercedes een enorme voorsprong.' Die voorsprong van Mercedes is nu echter ver te zoeken.
Dat komt volgens de oud-coureur voornamelijk doordat de Zilverpijlen hun aerodynamica niet op een rijtje hebben. 'Heb je gezien hoeveel Hamilton verloor achter Norris in die snelle bochten? Dat was bijna een seconde in vier, vijf bochten.' Daarnaast vermoedt Doornbos dat de motivatie van Lewis Hamilton ook niet meer is wat het is geweest. 'Het is kansloos. Hij heeft alles gezien, over alles nagedacht. Dit project gaat hem niet woorden. Hij straalt ook geen power meer uit.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties