Brown moedigt Red Bull-AlphaTauri-samenwerking aan: 'Moeten synergieën zijn die voordeel opleveren' Formule 1
Formule 1

Brown moedigt Red Bull-AlphaTauri-samenwerking aan: 'Moeten synergieën zijn die voordeel opleveren'

Brown moedigt Red Bull-AlphaTauri-samenwerking aan: 'Moeten synergieën zijn die voordeel opleveren'

McLaren-CEO Zak Brown moedigt de samenwerking tussen Red Bull Racing en AlphaTauri aan. De twee teams vallen beide onder dezelfde eigenaar en hebben dan ook bepaalde synergieën die een concurrentievoordeel opleveren. Dat is nu erg belangrijk volgens Brown, aangezien het budgetplafond vanaf het 2021-seizoen in zal gaan.

De teams mogen dit jaar maximaal 145 miljoen euro uitgeven en in de jaren die volgen wordt dat alleen maar minder. In 2022 daalt het al naar 140 miljoen om in 2023 op 135 miljoen euro te komen. Brown geeft aan dat het een scenario is waar teams zich op voorbereiden. 'Het is een reis van drie jaar, aangezien het kostenplafond ieder jaar daalt', vertelt de Amerikaanse tegenover Motorsport-Total.

'We zijn klaar voor 2021 en we hebben al een plan voor 2022 en 2023. De plannen liggen klaar, maar we hoeven ze nog niet allemaal uit te voeren.' Het team zou zich namelijk eerst wat de ruimte willen geven om te begrijpen wat de meest efficiënte en prestatiegerichte manier is om met de verlaagde limieten om te gaan. Door het budgetlimiet gaan teams nu nog meer de samenwerking aan dan voorheen.

Brown: 'Moeten er wel voor zorgen dat iedereen onafhankelijk blijft'

Eerder gaf Mercedes-teambaas Toto Wolff al aan dat die samenwerking tussen teams belangrijk is en ook Brown ziet voordelen. 'Als je twee teams hebt, bijvoorbeeld in het geval van Red Bull en AlphaTauri, die onder één eigenaar staan, dan denk ik dat daar synergieën moeten zijn die hen een concurrentievoordeel opleveren', zegt hij. De Amerikaan is echter wel tegen het kopiëren van auto's

'We hopen dat de FIA een einde maakt aan de omvang van wat we vorig jaar bij Racing Point zagen', gaat Brown verder. 'We moeten er wel voor zorgen dat iedereen onafhankelijk blijft.' De auto van Racing Point raakte in 2020 in opspraak omdat hij teveel op de Mercedes W10 uit 2019 zou lijken. Als reactie heeft de FIA nu de regels rondom het onderling delen van onderdelen aangescherpt.

Toch vindt Brown het goed dat teams de samenwerking opzoeken. 'Zolang het binnen de regels valt, vind ik het prima', vertelt hij. 'We moeten er gewoon voor zorgen dat alles wat er in gebeurd binnen de spelregels valt.' McLaren zelf gaat bijvoorbeeld ook een nieuwe samenwerking aan. Het team rijdt in 2021 met Mercedes-motoren en neemt daardoor afscheid van de Renault-krachtbron.

Brown: 'We zijn nu veel beter in vorm dan toen COVID toesloeg'

Ondanks dat het team uit Woking het erg zwaar had aan het begin van 2020, gaat het volgens Brown nu een stuk beter met het bedrijf. 'We zijn nu veel beter in vorm dan toen COVID toesloeg', aldus de Amerikaan. 'Onze nieuwe CEO, Paul Walsh, begon op de eerste dag van de pandemie en werd erbij gehaald om uiteindelijk het hele bedrijf uit de zorgen te halen en betere resultaten te behalen.'

'De Formule 1 doet het goed en de auto-industrie doet het goed, dus hij werkte eraan om ervoor te zorgen dat elke pijler op eigen benen stond en over de middelen beschikte die we nodig hadden om competitief te zijn en geweldige straatauto's te bouwen', sluit Brown af. McLaren was in ieder geval erg competitief in de Formule 1 vorig jaar, want het team wist als derde te eindigen in het constructeurskampioenschap.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws