Boordradio's GP Italë | Bottas: 'Wat een grap!' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Italë | Bottas: 'Wat een grap!'

Boordradio's GP Italë | Bottas: 'Wat een grap!'

Tijdens de Grand Prix van Italië hoorden we een scala aan boordradio's die inzicht geven in de tactieken van de verschillende teams. Gespreksonderwerp van de dag was de tijdstraf voor Lewis Hamilton. De Britse coureur van Mercedes kreeg een tijdstraf van tien seconden voor het binnenrijden van de pitstraat terwijl deze gesloten was.

In raceronde 25 horen we Hamilton aan zijn team in de pitstraat vragen of zijn mogelijke fout voor een tijdstraf gaat zorgen. Nadat Kevin Magnussen in ronde 20 uitviel door motorproblemen, kwam Hamilton gelijk binnen om op handige wijze zijn banden te wisselen. Dit mocht echter niet, wat Hamilton een tien seconden stop/go-penalty opleverde.

Na een tweede crash, deze keer van Charles Leclerc, werd de race tijdelijk stilgelegd. Dit gaf Mercedes tijd om met haar stercoureur te overleggen voor een oplossing. Besloten werd om binnen twee ronden de straf te incasseren. ‘Is dat echt de beste oplossing? We hebben niets te verliezen’, vroeg Hamilton nog.

Vanuit de pitstraat hoort Hamilton terug: ‘Ja, dat gat gaan we toch niet dichtrijden. We moeten de klappen gewoon opvangen en doorgaan.’ Hamilton luisterde vanzelfsprekend naar zijn team waarna hem nog wat werd ingefluisterd: ‘Het gat met het veld is 23 seconden.' Hamilton reageert: ‘Fantastisch, *****.'

Problemen bij de topteams

Dat het een knotsgekke middag werd, bleek al vroeg want Valtteri Bottas schreeuwde in de tweede ronde al dat hij problemen had. Bottas: ‘Lekke band, lekke band of iets dergelijks.’ Uiteindelijk bleken er geen problemen te zijn volgens het Mercedes-team, al bleef de coureur later in de race wel blijken dat hij niet optimaal kon rijden. Bottas: ‘Ik kan niet racen met deze instellingen. Wat een grap!’

In ronde zes was het Sebastian Vettel die tevens in de problemen kwam. De Duitse Ferrari-coureur kreeg in ronde zes te horen dat de linkerachterzijde problemen had. ‘De remmen doen het niet. ‘Er is geen rempedaal meer. De remleiding is ontploft', liet Vettel dezelfde ronde nog weten. Kort hierna viel de Ferrari-coureur uit, een kleine 20 ronden voordat ook teamgenoot Leclerc uitviel. (Foto: Mercedes AMG F1 Media)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws