Baas Liberty Media deelt toekomstvisie: 'Dit kun je niet binnen een jaar oplossen' Formule 1
Formule 1

Baas Liberty Media deelt toekomstvisie: 'Dit kun je niet binnen een jaar oplossen'

Baas Liberty Media deelt toekomstvisie: 'Dit kun je niet binnen een jaar oplossen'

De Formule 1 staat nooit stil en dus zijn er altijd mensen die zich bezighouden met de toekomst van de sport. Het grootste onderwerp met betrekking tot de toekomst is de introductie van de nieuwe reglementen per 2026. Maar wat staat er nog meer te gebeuren in de sport in de aankomende jaren? Greg Maffei, CEO van Liberty Media, deelt deze week zijn toekomstvisie voor de sport in de F1 Beyond the Grid-podcast.

Van het aantal races, tot nieuwe bestemmingen, en vrouwelijke coureurs: alles wordt besproken. Het 2024 seizoen telt met 24 races het hoogste aantal Grands Prix dat de sport ooit heeft gekend. Als het aan Maffei ligt komen er alleen niet nog meer races bij. 'Met 24 races wordt er overduidelijk enorm veel van ons gevraagd en we werken er hard aan dat te veranderen', vertelt Maffei.

Een maximum aantal races

In de Formule 1 spelen er twee grote organisaties een rol. De een is de FIA en die houdt zich bezig met alles wat er op het circuit gebeurt. Denk aan spelregels, auto-reglementen, en racelicenties. Liberty Media bezit de Formula One Group en bezit daarmee de commerciële rechten van de sport; alles wat er gaande is buiten de baan om. Op die manier is het ook aan Liberty Media om te bepalen hoeveel races er in een jaar plaatsvinden en waar deze worden georganiseerd.

Dit jaar vinden er maar liefst 24 races binnen een seizoen plaats. Dat vergt flink wat heen en weer gevlieg voor de teams. Zo zijn we in de eerste week van juni alweer terug in Noord Amerika na slechts twee races in Europa. Volgens Maffei is het dan ook onaannemelijk dat het aantal races binnen een seizoen in de aankomende jaren nog zal groeien. 'Ik denk dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat we boven 24 (races. red.) gaan uitkomen', zegt hij.

'Bij het samenstellen van de kalender probeer je rekening te houden met verschillende beperkingen. Bepaalde races vinden altijd op hetzelfde moment plaats. Zoals de Grand Prix van Monaco die dit keer plaatsvond tijdens Memorial Day in de Verenigde Staten. Silverstone vindt altijd rond 4 Juli plaats en valt daardoor ook vaak samen met een Amerikaanse feestdag. Monza vindt plaats rond Labor Day. Het is moeilijk om die races te verplaatsen. Je probeert het te optimaliseren, ook voor de verkoop. Je probeert het te optimaliseren voor het weer en er zijn historische locaties op historische tijdstippen. Zo stel je die kalender samen. Maar met 24 races zitten we wel op onze limiet.'

Nieuwe bestemmingen

Desalniettemin zou Maffei graag zien dat er een paar nieuwe bestemmingen op het schema komen. 'We hebben absoluut geprobeerd een race in Afrika te organiseren, maar daarin zijn we niet geslaagd. Het was fantastisch dat we er daar (ooit, red.) een hadden. We zijn heel ver gekomen met Zuid Afrika, maar het is ons niet gelukt dat voor elkaar te krijgen. Maar we blijven proberen.' Ook in andere delen van de wereld is er veel vraag naar een race. 'Ook in Zuidoost-Azië. Zuid Korea en Thailand tonen veel interesse. De Thaise premier was onlangs nog bij de race in Imola.' Ook vanuit Indonesië is er regelmatig interesse getoond.

Over hoe de nieuwe bestemming zouden moeten worden toegevoegd terwijl het aantal races op de kalender niet groter wordt dan 24 heeft Maffei wel een idee. 'Je zou een rotatie kunnen zien. Er zouden dan bestemmingen zijn die meer kans hebben om op de kalender te blijven dan anderen.'

Introductie van vrouwelijke coureurs

Ondanks dat de Formule 1 wereldwijd immense populariteit geniet, wordt nog altijd geen van de twintig stoeltjes bezet door een vrouw. Volgens Maffei is er tijd nodig om de introductie van een vrouwelijke coureur op de juiste manier aan te pakken, maar wordt eraan gewerkt. 'Ik heb gehamerd op het creëren van de F1 Academy. We hadden de W Series al gezien, daar heb ik meerdere keren aan meegeholpen. Er is meerdere keren voorgesteld dat we het zouden overkopen. Maar wij vonden niet dat het correct opgebouwd was. Het beste idee voor de toekomst was om te proberen om jonge vrouwen te laten groeien binnen de Formule 1 en hen echte kansen te geven om Formule 1-coureurs te worden. Daar geloofde ik absoluut in.'

Volgens Maffei zal Liberty Media blijven investeren in vrouwensport. 'De kans om dat binnen de Formule 1 te doen was enorm interessant. We kunnen niet blijer zijn met de vooruitgang die door Susie Wolff daarin wordt geboekt. We zitten nog maar in het tweede seizoen. Het is niet iets dat je binnen een week of zelfs een paar jaar kan oplossen. Maar op de lange termijn denk ik dat we echt potentie hebben om een vrouw in de Formule 1 te introduceren en om dat verder uit te bouwen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws