Analyse | Leclerc zou geen moeite moeten hebben met Sainz bij Ferrari Formule 1
Formule 1

Analyse | Leclerc zou geen moeite moeten hebben met Sainz bij Ferrari

Analyse | Leclerc zou geen moeite moeten hebben met Sainz bij Ferrari

Dit jaar maakt Carlos Sainz de overstap naar Ferrari en neemt hij plaats naast Charles Leclerc. De twee coureurs kenden allebei succes in de juniorenklassen en hebben zich inmiddels ook bewezen in de Formule 1. Zo wist Sainz in 2020 tweede te worden voor McLaren tijdens de Grand Prix van Italië en won Leclerc diezelfde race een jaar eerder voor Ferrari. Het was destijds voor het eerst sinds 2010 dat het Italiaanse team een race won op thuisgrond. Dit jaar nemen de twee coureurs het tegen elkaar op bij het legendarische Ferrari. Maar hoe gaat Sainz doorgaans om met de overstap naar een nieuw team? En hoe presteert Leclerc in zijn eerste jaar met nieuwe teamgenoten? In deze analyse kijkt F1 Maximaal naar hoe beide coureurs presteren in een nieuwe omgeving of met een nieuwe teamgenoot, om vervolgens in te schatten wie er in 2021 aan het langste eind zal trekken.

DAMS (2014) in de Formule Renault 3.5

Carlos Sainz reed in 2013 voor het eerst in de Formule Renault 3.5 en kwam destijds uit voor Zeta Corse. Een jaar later verhuisde de Spanjaard echter naar DAMS, waar hij plaatsnam naast Norman Nato. Sainz leek moeilijk op gang te komen bij het team, maar won in zijn tweede race voor DAMS. Na zeventien races had de Spanjaard er in totaal zeven gewonnen, pakte hij ook zeven keer poleposition en werd hij kampioen in de raceklasse. Zijn Franse teamgenoot won daarentegen ‘maar’ twee races en mocht één keer vooraan starten. Nato werd zevende in het kampioenschap met 138 punten achterstand op zijn teamgenoot.

Toro Rosso (2015)

Het kampioenschap in de Formule Renault 3.5 betekende een promotie naar de Formule 1 voor Sainz. De Spanjaard stapte in 2015 in bij Toro Rosso naast Max Verstappen, die ook debuteerde. Sainz had het in zijn eerste jaar moeilijk met de Nederlandse Verstappen en pakte slechts achttien punten. Dat waren er in totaal 31 minder dan Verstappen, die als twaalfde eindigde in zijn eerste jaar bij het team. Sainz moest het doen met de vijftiende plek, maar viel in totaal zeven keer uit in zijn eerste jaar in de Formule 1. Dat waren er drie meer dan zijn teamgenoot, die vier keer uitviel.

Artikel gaat verder onder de foto.

Analyse | Leclerc zou geen moeite moeten hebben met Sainz bij Ferrari

Max Verstappen (links) en Carlos Sainz (rechts) tijdens hun debuutjaar in de Formule 1. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Renault (2017)

Na een twaalfde plek in zijn tweede jaar bij Toro Rosso begon Sainz in 2017 aan zijn laatste periode bij het opleidingsteam van Red Bull Racing. De Spanjaard vertrok na de Grand Prix van Japan namelijk naar Renault. Daar nam hij plaats naast Nico Hülkenberg voor de resterende vier races van het seizoen. Sainz wist in zijn eerste race als zevende te eindigen, maar kon in de andere drie geen punten scoren.

In 2018 reed Sainz zijn eerste volledige seizoen voor Renault, maar wist hij niet hoger te eindigen dan Hülkenberg. Het Franse team werd vierde in het constructeurskampioenschap en Hülkenberg behaalde in totaal 69 punten, terwijl Sainz niet verder kwam dan 53. Het betekende een zevende plaats voor de Duitser en een tiende voor Sainz.

McLaren (2019)

Na één volledig seizoen bij Renault nam Sainz alweer afscheid van de Fransen. In 2019 nam hij plaats bij McLaren, dat twee nieuwe coureurs aanstelde. Lando Norris debuteerde uit de Formule 2 en werd zijn teamgenoot. Sainz wist in zijn eerste jaar bij het Britse team dertien keer in de punten te eindigen en finishte zelfs één keer als derde. Norris moest het doen met elf puntenfinishes en als beste resultaat een zesde plek. Het betekende dat Sainz met al zijn eerdere ervaring in de Formule 1 op een totaal van 96 punten kwam, terwijl zijn teamgenoot in zijn debuutjaar niet verder kwam dan 49. De Spanjaard werd zesde en de Brit elfde.

Artikel gaat verder onder de video.

Carlos Sainz eindigt als derde in de Grand Prix van Brazilië vanaf P20 in 2019

Hoe gaat Leclerc om met nieuwe teamgenoten?

Net als Sainz heeft ook Leclerc al voor meerdere teams gereden in de Formule 1. De Monegask begon aan zijn carrière in de koningsklasse bij Sauber, maar maakte na één jaar al de overstap naar Ferrari. Destijds ruilde hij van stoeltje met enkelvoudig wereldkampioen Kimi Räikkönen, die verderging bij Alfa Romeo. Voordat Leclerc de overstap maakte naar de Formule 1 kwam hij ook uit in onder andere de GP3 en de Formule 2.

ART Grand Prix (2016) in de GP3

Leclerc begon in 2016 aan zijn GP3-avontuur bij ART Grand Prix. De Monegask nam dat jaar plaats naast Alexander Albon, Nyck de Vries en Nirei Fukuzumi en wist na achttien races het kampioenschap op zijn naam te schrijven. In totaal won Leclerc drie races en eindigde hij acht keer op het podium. Teamgenoot Albon behaalde wel één overwinning meer, maar moest het uiteindelijk doen met een tweede plek in het klassement. Ook De Vries en Fukuzumi konden Leclerc niet kloppen en eindigden respectievelijk zesde en zevende. In totaal behaalde Leclerc 25 punten meer dan Albon.

Prema Racing (2017) in de Formule 2

Dat Leclerc niet onderschat mag worden, blijkt uit zijn eerste en ook meteen zijn laatste jaar in de Formule 2. In 2017 debuteerde de Monegask bij Prema Racing met als teamgenoot Antonio Fuoco. Leclerc had totaal geen moeite met zijn Italiaanse collega en won uiteindelijk het kampioenschap met 282 punten. Fuoco wist niet verder te komen dan 98 punten, wat hem een achtste plaats in het kampioenschap opleverde. Leclerc wist in zijn enige jaar in de Formule 2 ook Alexander Albon en Nicholas Latifi achter zich te houden, die respectievelijk tiende en vijfde werden in het coureursklassement.

Artikel gaat verder onder de foto.

Analyse | Leclerc zou geen moeite moeten hebben met Sainz bij Ferrari

Charles Leclerc wint op 19-jarige leeftijd het Formule 2-kampioenschap. (Foto: Luxurycarsarelife)

Sauber (2018)

De twee titels in evenveel jaren leverde Leclerc in 2018 een zitje op bij Sauber in de Formule 1. Daar nam hij plaats naast de ervaren Marcus Ericsson, die al aan zijn vijfde seizoen in de koningsklasse begon. Dat leek voor zijn nieuwe teamgenoot echter totaal niet uit te maken, want Leclerc wist in totaal tien keer in de punten te rijden, iets wat Ericsson slechts zes keer lukte. Daar komt nog bij dat de Monegask één race vaker uitviel in 2018. Waar Ericsson zeventiende werd in het klassement met negen punten, behaalde Leclerc er 39 en werd hij dertiende. Het resulteerde voor de Monegask in een promotie naar Ferrari.

Ferrari (2019)

Bij het legendarische Formule 1-team stond Leclerc in 2019 voor de grootste uitdaging in zijn carrière. De Monegask nam plaats naast viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel en wist hem ook nog eens te verslaan. In zijn tweede race voor Ferrari wist Leclerc zich op poleposition te kwalificeren en eindigde hij als derde in de race. In totaal lukte het hem tien keer om op het podium te eindigen, iets wat zijn Duitse teamgenoot negen keer voor elkaar kreeg.

De eerste overwinning van de Monegask in de Formule 1 kwam tijdens de Grand Prix van België en één race later won hij ook de race in Monza. Het was voor het eerst sinds 2010 dat Ferrari de Grand Prix van Italië won. Leclerc behaalde in 2019 264 punten, wat hem een vierde plaats opleverde in het kampioenschap. Vettel werd vijfde met 240 punten en één overwinning achter zijn naam.

Artikel gaat verder onder de foto.

Analyse | Leclerc zou geen moeite moeten hebben met Sainz bij Ferrari

Charles Leclerc wint de Grand Prix van Italië voor Ferrari in 2019. (Foto: Ferrari F1 Media)

Sainz versus Leclerc in 2021

Zoals hierboven te lezen is, had Sainz de eerste twee keren dat hij naar een nieuw team verhuisde in de Formule 1 moeite om zijn teamgenoot voor te blijven. Zo wist hij in 2015 Verstappen niet te kloppen bij Toro Rosso en had hij ook moeite met Hülkenberg bij Renault in 2018. Een jaar later wist de Spanjaard Norris wel te verslaan bij McLaren, maar die debuteerde dat jaar net in de koningsklasse. Leclerc heeft daarentegen minder moeite met nieuwe teamgenoten.

De Monegask versloeg in zijn eerste jaar in de Formule 1 Ericsson op 30 punten en wist ook nog eens vier plekken hoger te eindigen dan de Zweed in het kampioenschap. Bij Ferrari liet Leclerc in 2019 zien dat hij niet onder de druk bezwijkt van een viervoudig wereldkampioen, want hij versloeg Vettel op 24 punten. Kijkende naar het verleden zou de 23-jarige Monegask dus geen moeite moeten hebben met Sainz.

De toekomstig Ferrari-man heeft echter wel laten zien dat hij goed kan presteren in zijn eerste jaar bij een nieuw team. Zo won hij de Formule Renault 3.5 voor DAMS in 2014, terwijl zijn teamgenoot zevende werd. In zijn eerste seizoen bij McLaren zorgde hij er ook voor dat het team voor het eerst sinds 2014 weer op het podium eindigde met zijn derde plek in Brazilië.

Het belooft dus een mooie strijd te worden tussen Sainz en Leclerc bij Ferrari, ook al zal het team naar alle waarschijnlijkheid niet voor de overwinningen kunnen vechten. Door de coronapandemie mogen de teams geen volledig nieuwe auto's introduceren en moet er op veel gebieden kosten worden bespaard. Toch is teambaas Mattia Binotto optimistisch over het komende seizoen, waarvoor het de motor en de aerodynamica aanzienlijk zou hebben herzien.

Door: David Boorsma

Poll

Wie gaat het beter doen bij Ferrari in 2021?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws