Analyse kwalificatie | Wind en overstuur in derde sector kosten Verstappen alsnog pole Formule 1
Formule 1

Analyse kwalificatie | Wind en overstuur in derde sector kosten Verstappen alsnog pole

Analyse kwalificatie | Wind en overstuur in derde sector kosten Verstappen alsnog pole

Tijdens een spannende kwalificatiesessie in Portimao bleek Max Verstappen geen partij te zijn voor Mercedes-rijders Valtteri Bottas en Lewis Hamilton, die respectievelijk poleposition en P2 pakten. De coureur van Red Bull Racing had echter een flinke kans op pole, maar zag zijn rondetijd verwijderd worden. F1Maximaal analyseert de verschillen in Q3 van de kwalificatie voor de GP van Portugal.

De verschillen tussen Hamilton en Bottas waren nihil, slechts 0.007 seconde was het verschil tussen P1 en P2. De Finse coureur kon de honderdste pole van Hamilton nog even uitstellen, terwijl Verstappen op bijna vier tienden van een seconde achter de Mercedes-coureurs eindigde. In onderstaande tabel is te zien in welke sectoren de verschillen werden gemaakt op het Autodromo Internacional do Algarve.

Sectortijden Verstappen, Hamilton en Bottas in Q3

Sector Tijd Verstappen Tijd Hamilton Tijd Bottas (pole)
1 22.645 22.517 22.519
2 30.057 30.047 29.819
3 26.044 25.791 26.010
Rondetijd Q3 1:18.746 (+0.398) 1:18.355 (+0.007) 1:18.348

In bovenstaande tabel is duidelijk te zien dat Verstappen na de eerste sector al achter de feiten aan liep. Hier is het gat nog een kleine tiende van een seconde, waardoor een simpel rekensommetje uitlegt dat hij nog bijna drie tienden van een seconde wegzakt in de tweede en derde sector. Vooral de laatste sector is, net als bij Bottas, niet goed. Als we inzoomen op de telemetrie zien we waar de grootste tijd is verloren. Allereerst bekijken we de telemetrie van Verstappen, inclusief zijn ongeldig verklaarde ronde.

Telemetrie Q3-rondes Verstappen

Dit artikel gaat verder onder de telemetrie-beelden

Op bovenstaande foto zien we de data van de twee rondetijden die Verstappen neerzette in Q3. De eerste tijd, de zwarte lijn op de foto, is de tijd die is afgepakt doordat hij buiten de baan kwam. Hier zien we duidelijk dat er qua tijd praktisch geen verschil was tussen de twee rondes. Sterker nog, de Nederlander verliest wat tijd terwijl hij over de witte lijn naast het asfalt schiet. Voordeel had dit hem dus nooit opgeleverd, maar regels zijn regels en zijn tijd is ongeldig.

Op dezelfde data is ook te zien waar Verstappen wél verliest ten opzichte van zijn eerste tijd (die overigens snel genoeg was voor pole), namelijk de derde sector. Bij het uitkomen van bocht dertien heeft de Red Bull-coureur een groot moment van overstuur, vermoedelijk veroorzaakt door de wind op het circuit in combinatie met het hoogteverschil op Portimao. Bij het uitkomen van de dertiende bocht zien we namelijk dat de rode lijn een stuk achterblijft ten opzichte van de zwarte lijn. Dit zien we ook terug in de sectortijden tussen Verstappen zijn rondes.

Verschillen ongeldige en geldige tijd van Verstappen

Sector Ongeldige Q3-tijd Verstappen Geldige Q3-tijd Verstappen
1 22.604 22.645 (+0.041)
2 29.959 30.057 (+0.098)
3 25.646 26.044 (+0.398)
Rondetijd 1:18.209 1:18.746

In bovenstaande tabel is duidelijk te zien dat het overstuur-moment in de derde sector een groot verschil maakt ten opzichte van zijn eerdere, betere ronde. Ook het verkeer en de aerodynamische veranderingen die dit verkeer met zich meebrengt, kan een oorzaak zijn van een slechtere sector. Het foutje van Verstappen in tussen de twee rondes niet terug te zien, en ook in de tweede sector zit er weinig verschil in de tijd tussen zijn rondes in Q3.

Weliswaar had de Limburger op pole kunnen staan als hij niet buiten de baan schoot, maar ook een foutje én wat pech kost hem in zijn tweede Q3-run poleposition. De achterstand van bijna een halve seconde op de Mercedessen geeft dus niet het ware beeld van het onderlinge verschil tussen de Duitse renstal en Red Bull, al is Mercedes over het algemeen op racesnelheid erg competitief. Tijdens de race betekent het echter nog niet dat het een verloren zaak is voor Verstappen en teamgenoot Sergio Perez, wie overigens op +0.542 seconde zat van polesitter Bottas.

Waar maakte Bottas het Verschil ten opzichte van Hamilton?

In de data tussen beide Mercedessen zijn er een aantal onderlinge verschillen te zien. In de eerste sector gaan Bottas en Mercedes nog aardig gelijk op, maar in bocht nummer zeven (sector twee, red.) maakt Bottas een cruciaal verschil. De Fin pakt hier een flinke voorsprong, wat terug te zien is in de sectortijden: Bottas is 0.228 seconde sneller dan de regerend wereldkampioen. Dit is bijna precies het verschil wat nodig was, want Hamilton wint deze tijd weer bijna helemaal terug in de laatste bochten.

Een goede exit uit bocht nummer veertien, vanaf waar alles vol gas gaat, geeft Hamilton in de derde sector een voordeel van 0.219 seconde op Bottas. Dit is echter door de gelijkwaardige eerste sector (voordeel van 0.002 seconde voor Bottas) en de sterke tweede sector van Bottas nét niet genoeg om de honderdste pole binnen te slepen voor de Brit. Het onderlinge verschil van 0.007 seconde geeft de 'nummer twee' van Mercedes dan ook zijn eerste polestart van het jaar.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws