In 2022 toonde Aston Martin nog een belabberde vorm in de eerste drie races van het seizoen, een jaar later ziet de wereld er heel anders uit voor het team uit Silverstone, en bezet het een tweede plek in het constructeurskampioenschap. Daarnaast zijn er nog genoeg ontwikkelingsmogelijkheden voor Britse team, zo legt teambaas Mike Krack uit aan de Italiaanse tak van Motorsport.com.
Afgelopen jaar ontbrak stercoureur Sebastian Vettel in de eerste twee races bij Aston Martin vanwege een coronabesmetting. Lance Stroll en invaller Nico Hülkenberg hadden de grootst mogelijke moeite om competitief voor de dag te komen met de AMR22. Na drie races was Aston Martin het enige nog puntloze team. Gedurende het seizoen toonde Aston Martin steeds betere vorm, totdat het aan het einde van het seizoen de strijd aankon met Alpine als best of the rest achter topteams Red Bull Racing, Ferrari en Mercedes.
Aston Martin heeft de goede trend een vervolg kunnen geven met een ijzersterke AMR23. Fernando Alonso, die Sebastian Vettel verving, eindigde in elk van de eerste drie races op het derde trapje van het podium. Teameigenaar Lawrence Stroll gaf eerder al aan dat het team nog grotere ambities heeft, en dat blijkt nu uit het ontwikkelingsplan dat teambaas Mike Krack bekend heeft gemaakt.
Tot nu toe bracht Aston Martin geen substantiële upgrades mee, maar daar zal spoedig verandering in komen. Ondanks de goede prestaties heeft Aston Martin een duidelijke zwakte, waar het team in de komende races mee aan de slag wil gaan. De AMR23 is erg sterk in de bochtige gedeeltes en presteert uitstekend als het aankomt op tractie. Waar de 2023-bolide van Aston Martin nog moeite mee heeft is de topsnelheid, iets waar snelste team Red Bull in uitblinkt.
Eerste upgrade in Bakoe
'We blijven leren over de AMR23, ook al hebben we nog niet meegebracht dat kan worden gedefinieerd als een echte upgrade', legt teambaas Krack uit. 'We hebben geprobeerd om de sterke en zwakke punten te identificeren. We weten op welk gebied we ons moeten verbeteren en waar we onze aandacht naar uit moeten laten gaan. De belangrijkste verbeteringen zullen in de loop van het jaar komen. We zullen een aantal nieuwe onderdelen hebben in Bakoe, Imola, Montréal, en een aantal in Silverstone.'
De eerste verbeteringen mogen we dus al komende race verwachten bij Aston Martin, terwijl de race in Imola slechts drie weken later plaatsvindt. Aston Martin wordt hierbij geholpen door het hoge aantal windtunneluren en CFD-simulaties dat het tot haar beschikking heeft in vergelijking met concurrenten Red Bull, Ferrari en Mercedes. Het team van Alonso en Stroll eindigde vorig seizoen namelijk slechts als zevende in het constructeurskampioenschap.
Bij het verbeteren van de auto zal Aston Martin dezelfde filosofie volgen als het afgelopen jaar deed: 'We zullen elke kleine verbetering brengen zodra het klaar is, in plaats van te wachten om alles te bundelen in grote pakketten. Het is een aanpak die vorig jaar goed voor ons heeft uitgepakt met de AMR22', legt Krack de aanpak uit. Gedurende het jaar zal moeten blijken of Aston Martin ook de ontwikkelingsstrijd met rivalen Ferrari en Mercedes aankan, en of het mogelijk het gat op koploper Red Bull verder kan dichten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties