Een jaar lang heeft Alexander Albon moeten toekijken vanaf de garage van Red Bull Racing, maar dit seizoen keert de coureur terug achter het stuur. Vorig jaar werd duidelijk dat de voormalig Red Bull-rijder zichzelf mocht laten zien bij Williams. Afgelopen dinsdag werd de nieuwe bolide van het Britse team, de FW44, onthuld aan de wereld van de Formule 1. Albon kan niet wachten om weer met een Formule 1-auto op de circuits te rijden.
'Het voelt geweldig', zegt Albon bij Formula1.com over zijn terugkeer als coureur. 'Ik ben een jaar weggeweest van een stoeltje in de Formule 1, maar het voelt geweldig om weer terug te zijn en dat ik kan doen waar ik het meest van houd.' Daarvoor heeft hij al wel veel tijd nodig gehad in de fabriek van Williams om te wennen aan zijn nieuwe team, maar het gevoel is goed. 'Ik voelde direct vertrouwen vanuit het team. Het is nu aan mij om zo veel mogelijk kennis en ervaring te delen met het team. Ik heb al veel tijd gespendeerd met mensen binnen het team en ik heb ook al vaak in de simulator gezeten.'
Al zijn gehele carrière is de Thaise coureur onderdeel van de Red Bull-familie. Vorig jaar was hij nog onderdeel van het succes van Max Verstappen als reserverijder bij de Oostenrijkse renstal. Albon verwacht wat roestig te zijn bij de start van het nieuwe seizoen. 'Ik moet zo sterk mogelijk beginnen, maar het zal nog even wennen worden. De nieuwe reglementen werken hierbij eigenlijk in mijn voordeel. Voor iedereen is het een nieuw begin. Maar ik weet dat ik veel progressie kan boeken gedurende het seizoen en hetzelfde geldt voor de auto.'
Wat verwacht Albon van 2022?
Voor Albon was het afgelopen seizoen een tijd om te reflecteren waar het de voorgaande jaren mis ging en waar hij zich kan verbeteren. Ondanks dat hij bij Williams een leidersrol heeft, verwacht de coureur nog niet te veel van het aankomende seizoen. 'Als we meedoen in het middenveld dan zou dat fantastisch zijn, maar het is ook niet erg als we ergens onderaan het veld bungelen. Het gaat om de snelheid waarmee wij de auto ontwikkelen. Sommige teams zullen goed omgaan met deze reglementen en sommigen juist niet. Het draait dit seizoen om aanpassingsvermogen en daarmee moeten wij proberen onze weg omhoog te vinden.'
Albon: 'De nadruk ligt op de coureurs'
Op dinsdag heeft de nieuwe Williams-coureur al even achter het stuur van de nieuwe FW44 mogen zitten. Daarnaast heeft Albon al veel uren in de simulator gezeten om de auto zo goed mogelijk af te stellen. 'Als de setup goed aanvoelt dan komt het alleen nog aan op de snelheid in de bochten. In de simulator hebben we al zo vaak de auto even mogen aanvoelen en dan maak je telkens kleine aanpassingen. Na twee maanden voelt de auto natuurlijk goed, maar het zal heel anders zijn wanneer de vier wielen het asfalt raken.'
Veel rijders hebben al wat losgelaten over de nieuwe bolide. Er wordt gesproken over minder downforce en het feit dat de auto zwaarder aanvoelt. Albon heeft gemerkt dat de nieuwe auto's een stuk wispelturiger zijn dan de bolides van de vorige generatie. 'Als coureur ben je echt in gevecht met de auto. Hiermee komt de nadruk op de coureur te liggen, want zij moeten nu echt alles uit de auto weten te halen. Dat is goed nieuws voor de fans. Ik moet wel benadrukken dat de auto's nog steeds heel erg snel zijn, maar verder moeten we nog zien hoe het in de praktijk zal gaan.'
Russell en Latifi bieden hulp aan Albon
Bij Williams vervangt de voormalig Red Bull-rijder zijn goede vriend George Russell, die op zijn beurt naar het grote Mercedes vertrekt. De ervaring van Russell helpt Albon bij zijn eerste maanden met het team. 'Je kan aan hem en het team vragen waarom ze de auto op een bepaalde manier afstellen. Dat helpt mij heel erg.' Ook krijgt hij veel hulp van zijn teamgenoot Nicholas Latifi, waarmee hij in de Formule 2 al een duo vormde. 'Nicky (bijnaam van Latifi, red.) is nu de meest ervaren coureur binnen het team. Ik kan naar hem kijken om te zien hoe hij te werk gaat', aldus Albon.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties