Formule 2-coureur Richard Verschoor heeft de situatie met de safetycar in Miami eens grondig geanalyseerd en is tot de conclusie gekomen dat de FIA een fout heeft gemaakt. Als de safetycar Lando Norris wel had opgevangen, was hij waarschijnlijk als vijfde teruggekomen op de baan, en dan was het spannend geworden of hij de race nog had kunnen winnen. Hoe dan ook vindt Verschoor dat Norris het verdiende.
Ongeveer halverwege de Grand Prix van Miami werd de safetycar ingezet vanwege het incident tussen Kevin Magnussen en Logan Sargeant. De Amerikaan werd in een spin getikt en kon vervolgens zijn bolide naast de baan laten staan. McLaren zag het perfecte moment om Norris naar binnen te halen, want onder de safetycar scheelt het behoorlijk wat tijd. De safetycar kwam vervolgens achter Norris op de baan, waardoor Max Verstappen wel werd opgevangen door Bernd Mayländer, maar Norris niet. Het duurde even voordat de coureurs het bericht kregen dat ze de safetycar weer konden passeren zodat hij vooraan het veld reed.
Verschoor analyseert de situatie bij het Ziggo Sport Race Café. 'Norris komt aan in bocht 1, en dan komt de safetycar de baan op, maar hij mist hem op iets van twintig meter', zegt de Formule 2-coureur. 'Max wordt dan vervolgens in bocht vier opgevangen door de safetycar, maar Norris, die dus vooraan rijdt, kan op de Virtual Safety Car-delta blijven rijden. Hij trekt dan een gat van twintig seconden extra, en kan dus heel makkelijk die pitstop maken zonder tijd te verliezen', zegt de coureur uit Benschop. 'Het was nogal ongelukkig, en een fout van de FIA om Norris niet op te pakken. Als hij wel was opgepakt door de safetycar, dan was hij op de vijfde plek terug gekomen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen zei het zelf tijdens de persconferentie: 'als, als, als... Als mijn moeder ballen had gehad, was ze mijn vader geweest'. 'Hij had dan alsnog wel een goede kans gehad, denk ik', gaat Verschoor verder. 'Maar dan had hij Max, Leclerc, Sainz en Piastri in moeten halen. Het was wel spannend geweest. Pérez zat daar nog tien seconden achter, hij kon het gat niet dichtrijden vanwege de safetycar. Als Max ook voor de safetycar was gekomen, dan zat hij alsnog elf seconden achter Norris, dan had Norris die gratis stop gehad. Maar dan had Max er wel voor gezeten', zegt de Formule 2-coureur.
De conclusie: 'De safetycar had een ronde moeten wachten'
Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko schreef in zijn column bij Speedweek dat McLaren de snelste auto had in Miami. Red Bull was nipt sneller dan Ferrari, aldus de Oostenrijker. Als de rondetijden van Norris en Verstappen naast elkaar worden gelegd, dan is het duidelijk dat de McLaren een betere pace had. 'In de rondetijden zie je dat Norris continue een halve seconde sneller was dan Max, dan gaat het wel hard. Hij had die andere auto's in dat scenario nog wel in moeten halen. De conclusie is dat de safetycar beter een ronde had kunnen wachten', stelt Verschoor. 'Het was zo last minute dat ze besloten om het maar te laten gebeuren', vult Rob van Gameren aan.
'Maar Norris heeft gewonnen, dus het is gewoon zijn race', zegt Verschoor, die niets af wil doen aan de eerste zege van Norris. 'Max was er heel relaxed onder, en zo gaat het af en toe gewoon', zegt de Formule 2-coureur. 'Het was heel bijzonder, want iedereen liep het rechte stuk op om hem te feliciteren. En dat zien we niet vaak', merkt Ziggo Sport-pitreporter Jack Plooij op. Norris moest zeker vijf seizoenen wachten op zijn eerste zege, en in Miami lukte het dan eindelijk. Aan het begin van het jaar verlengde Norris zijn contract bij McLaren, waar hij tot na 2026 vermoedelijk ook zal vertoeven. De Brit heeft er vertrouwen in dat hij met McLaren een titel kan winnen.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties