Williams keek nagelbijtend toe in Canada: 'Er was een probleem' Formule 1
Formule 1

Williams keek nagelbijtend toe in Canada: 'Er was een probleem'

Williams keek nagelbijtend toe in Canada: 'Er was een probleem'

Williams-teambaas James Vowles legt uit dat de zevende plek van Alexander Albon in de Grand Prix van Canada bijna aan de neus van het team voorbijging. Vlak voor de race waren ze nog druk aan de auto's aan het sleutelen. Logan Sargeant kampte helaas met een olielek en bij Albon waren de sensoren in de achteras defect, waardoor het team amper informatie kreeg over de banden.

Met de zevende plaats van Albon in Canada heeft Williams haar beste Formule 1-resultaat in ruim twee jaar behaald, maar niet alles verliep vlekkeloos voor het Britse team in Montreal. Voor de race werd er nog intensief gewerkt aan een probleem met de auto van de Britse Thai, en voor Logan Sargeant was de race al na zes ronden voorbij. 'Logan moest helaas zijn auto al vroeg in de race stopzetten. Het was een olielek', legt Vowles uit bij de Duitse tak van Motorsport.com. 'En we hebben de auto gestopt voordat de olie een groter fundamenteel probleem in de power-unit veroorzaakte', verklaart de Williams-teambaas.

Waarom het olielek is opgetreden, moet Williams nog achterhalen. Volgens Vowles heeft het te maken met een O-ring, een rubberen ring die twee pijpen tegen elkaar afdicht, en die kapot is gegaan. 'Waarom? Dat weten we op dit moment nog niet, maar het belangrijkste is dat we dit voor de volgende race kunnen oplossen', legt de 41-jarige uit. Maar ook aan de auto van Albon was er voor de race een probleem, want men kon zien dat monteurs druk aan het werk waren en het bodywork hadden verwijderd toen de bolide op de startgrid stond. 'Er was een probleem. Geen probleem dat de betrouwbaarheid zou hebben beïnvloed, maar wel een probleem dat ons zeker heeft beïnvloed op het gebied van prestaties en gegevens.'

Defecte sensoren zorgden voor behoorlijke uitdaging voor Williams

Het probleem betrof infraroodsensoren aan de achterkant van de auto die de bandentemperatuur aan de achteras in de gaten houden. 'Ze zijn erg nuttig zodat we tijdens de race kunnen begrijpen wat we met de banden doen, vooral wanneer je probeert wat wij hebben gedaan, namelijk een zeer lange stint', legt Vowles uit. 'Je wilt zien hoe de banden presteren. Ga je over de limiet? Moet je meer energie erin steken?', somt de Brit op.

En precies die sensoren waren defect en konden voor de race niet meer gerepareerd worden. 'We waren blind wat betreft de bandentemperaturen', geeft Vowles aan. 'We hebben geprobeerd om dit op de grid binnen de beschikbare korte tijd te repareren, maar helaas.' Desondanks wist Albon in de race zes uiterst belangrijke punten te behalen. 'Dat is ook een getuigenis van wat Alex heeft gedaan', looft de Williams-teambaas.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws