Wat is het verschil tussen IndyCar en de Formule 1? Formule 1
Formule 1

Wat is het verschil tussen IndyCar en de Formule 1?

Wat is het verschil tussen IndyCar en de Formule 1?

In navolging van vorige week, waarbij er van alles in politiek Amerika gebeurde, deze week een kijkje bij de Amerikaanse equivalent van Formule 1, de IndyCar series. Er zijn geregeld coureurs die over en weer zijn gegaan, waarbij de ex-Formule 1-coureurs in de Amerikaanse koningsklasse van de autosport succesvoller zijn geweest dan andersom. Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso maakte in 2017 tijdens het Formule 1-seizoen ook een uitstapje naar de Indy500, hij vocht mee voor de overwinning totdat zijn Honda-motor het begaf. F1Maximaal zocht uit wat de verschillen en overeenkomsten zijn van deze twee raceklassen.

Formule 1 en IndyCar zijn beide de top van de autosport. Wel verschilt de filosofie. Formule 1 is opgezet als een constructeurskampioenschap, de wagens worden ontwikkeld door de teams en de limieten worden hierbij opgezocht. IndyCar is eerder een rijderskampioenschap, waarbij de focus minder op de ontwikkeling van de auto ligt, maar meer op het racen en dus automatisch meer op de coureur.

Motor

De motoren spelen in beide raceklassen een belangrijke rol. Formule 1 kent vier verschillende motorfabrikanten: Mercedes, Ferrari, Honda en Renault. In IndyCar hebben de auto’s in de achterbak een Honda of een Chevrolet liggen. Beide klassen beschikken over V6-turbomotoren, maar dat is dan ook de enige overeenkomst. Een IndyCar-motor is een 2.2 liter V6-turbomotor met maximaal 750 pk en 12000 toeren. De Formule 1 kent een complexere motor, namelijk een hybride 1.6 liter V6 turbomotor (MGU-H) die maximaal 850 pk levert en een elektrische motor (MGU-K) die nog eens 160 pk erbij pompt, met een maximaal aantal toeren van 15000.

Chassis 

In IndyCar levert het Italiaanse Dallara het chassis voor elk team. Als team heb je dan ook weinig invloed op de ontwikkeling van de auto qua aerodynamica. Wel fabriceren de teams zelf gaspedalen en water- olieleidingen. Het zijn echter niet die onderdelen die extra snelheid opleveren. Daarnaast kunnen teams de auto afstellen voor een bepaald circuit en naar smaak van de coureurs natuurlijk. De verschillen in snelheid tussen IndyCar-wagens zijn vaak klein, dus het komt vaak neer op de stuurmanskunst van de coureur.

Aerodynamica 

Daar waar er in Formule 1 altijd een balans wordt gezocht tussen downforce en topsnelheid, maakt IndyCar voornamelijk gebruik van het grondeffect. In Formule 1 wordt de neerwaartse druk gecreëerd door onder andere de vloer, maar ook vooral de voor- en achtervleugel en vleugels aan de zijkant. Deze vleugels zijn in de hedendaagse Formule 1 vaak een doorn in het oog van coureurs, die hierdoor vaak in de vuile lucht rijden van hun voorganger. Door het grondeffect wordt er downforce gegenereerd door de vloer van de auto. Dit zorgt er automatisch dat er minder vleugels nodig zijn om deze downforce te creëren. In Formule 1 wordt het grondeffect vanaf 2022 ook belangrijker dan het op dit moment is.

Banden

Ook de banden zijn een wereld van verschil. Dit heeft te maken met het type circuit waar de auto’s rijden. In Formule 1 kennen we geen ovals dus Pirelli hoeft zich dan ook alleen maar te richten op permanente- en stratencircuits. Het resultaat is een band die zachter is en meer grip biedt dan een IndyCar-band van Firestone. Dat de Amerikanen voor een veel hardere band hebben gekozen is begrijpelijk, op een oval moeten de banden namelijk extreem betrouwbaar zijn. Een klapband kan op een oval namelijk enorme gevolgen hebben voor een coureur.

Remmen

Bijna alles in een Formule 1-auto wordt op de limiet gebouwd, zo ook de remmen, zodat er zo laat mogelijk kan worden geremd. In beide raceklassen zijn de remschijven en remblokken van koolstofvezel gemaakt. In IndyCar gaan remmen bijna een derde van het seizoen mee. In Formule 1 wordt per raceweekend gebruik gemaakt van meerdere setjes. In Formule 1 zien we vaak gedurende het seizoen teams sneller worden. Zo heeft Red Bull Racing de afgelopen jaren aan het einde van het seizoen het gat met Mercedes vaak bijna gedicht. Zulke grote stappen worden er niet gemaakt tijdens een IndyCar-seizoen. Een IndyCar-team kan een beperkt aantal onderdelen zelf produceren en vaak heeft dit weinig invloed op de algehele snelheid.

Wie is nu de snelste? 

In IndyCar rijdt men net als in Formule 1 op permanente- en stratencircuit, echter komt IndyCar ook in actie op ovals (circuits die ovaal zijn van vorm en schuin aflopen naar het midden van het circuit toe, ook wel banking of off camber genaamd, red.). Een directe vergelijking in prestaties kunnen we maken op het enige circuit waarop beide auto’s rijden: Circuit of the Americas in Texas. Valtteri Bottas zette zijn Mercedes in 2019 op poleposition met een 1:32.029. Will Power pakte in zijn Dallara Chevrolet de poletijd dat jaar in IndyCar, wel was de Amerikaan maar liefst 14 seconden langzamer dan Bottas.

De snelste auto creëren is echter niet altijd het beste voor de kijker. In IndyCar zitten de auto’s qua snelheid dicht bij elkaar, wat resulteert in meer gevechten. Iets waar het in Formule 1 de laatste jaren nog wel eens aan ontbreekt. Afgelopen seizoen zijn er zeven verschillende winnaars in IndyCar geweest. In de Formule hebben we dit jaar een aantal knotsgekke races gezien met in totaal vijf verschillende overwinnaars. Met het nieuwe reglement, dat ingaat vanaf 2022, moet de Formule 1 meer gaan lijken op IndyCar, iets langzamer, maar meer entertainment.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws