Op een spin na werkte Max Verstappen een ijzersterke Sprint Shootout af in Austin, en dus mag hij later op de zaterdag in de Verenigde Staten als eerste aan de sprintrace beginnen. Verstappen was na afloop blij met het geleverde werk tijdens de sessie, al beseft hij dat de sprintrace zelf alsnog uitdagend zal zijn.
Op vrijdag zette Verstappen ook al de snelste tijd neer, al raakte hij die ronde kwijt vanwege het overschrijden van de track limits. Het verschil was dan ook veel kleiner dan doorgaans het geval is, en daarvoor wijst Verstappen naar het sprintweekend. 'Het probleem met dit prachtige format is dat je niks meer kan aanpassen aan de auto', zegt Verstappen bij Sky Sports F1. Na de kwalificatie op vrijdag mag er eigenlijk alleen nog aan de voorvleugelstand gesleuteld worden, en met instellingen op het stuur.
Verstappen niet blij met beperkte trainingstijd
'Zodra je de afstelling moet vastleggen, zit je er de rest van het weekend mee opgescheept, maar we hebben geprobeerd om alles te optimaliseren, en ik denk dat het vandaag wel wat beter ging dan op vrijdag.' De verschillen waren ook in de Sprint Shootout weer klein, met Charles Leclerc, Lewis Hamilton, en Lando Norris weer op kleine achterstanden, maar Verstappen is zeker van de eerste startplek in de sprintrace.
'Ik was blij met ons werk. Ik denk dat de laatste ronde niet perfect was, maar het was goed genoeg voor poleposition, en daar draait het natuurlijk om, maar het is best lastig om de ronde aan elkaar te knopen', legt Verstappen uit. 'Er zijn veel bochten waar iets fout kan gaan, maar de hele sessie zaten we er bovenop, dus dat is positief.' Bij teamgenoot Sergio Pérez ging het wederom moeizamer, aangezien de Mexicaan een halve seconde achterstand had op Verstappen, en dus niet verder kwam dan P7.
'Sprintrace niet echt een sprintrace'
Met vier auto's binnen een tiende van een seconde is de coureur dan ook belangrijker dan ooit tevoren. 'Het is allemaal heel spannend, want er zijn veel verschillende auto's heel, heel snel', weet de Limburger. 'Het komt er dus allemaal op aan hoe je de banden in leven kan houden in de race. Het wordt wel een sprintrace genoemd, maar het is niet echt een sprint, want je moet nog steeds banden sparen, vooral op circuits waar de slijtage vrij hoog is, zoals hier het geval is. Het wordt dus best interessant', vermoedt Verstappen, die met Red Bull Racing vaak het bandenmanagement wel op orde heeft.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties