Van Kalmthout kaart 'meerwaarde van Andretti in de F1' aan en wijst naar superlicentieproblemen Formule 1
Formule 1

Van Kalmthout kaart 'meerwaarde van Andretti in de F1' aan en wijst naar superlicentieproblemen

Van Kalmthout kaart 'meerwaarde van Andretti in de F1' aan en wijst naar superlicentieproblemen

Nederlandse IndyCar-coureur Rinus van Kalmthout stelt dat er zeker een meerwaarde is voor de Formule 1 als het Amerikaanse raceteam Andretti zich gaat aansluiten. De renstal uit de Verenigde Staten heeft veel vaker haar belangstelling getoond, al stuit het hier en daar op weerstand van onder andere Mercedes-teambaas Toto Wolff. Nog een Amerikaans team zou volgens de Oostenrijker niet nodig zijn. Daarnaast vindt Van Kalmthout het jammer dat het superlicentiesysteem zo lastig is.

Van Kalmthout, de 22-jarige IndyCar-coureur uit Hoofddorp, rondde in september zijn IndyCar-seizoen af en staat aan het begin van het aankomende jaar samen met Racing Team Nederland op de grid bij IMSA-race de 24 uur van Daytona. Terwijl de Nederlander het naar zijn zin heeft in de IndyCar, ziet hij dat het team van Andretti veel interesse toont in de Formule 1. De Amerikaanse formatie is nergens onbekend, het doet immers mee in de IndyCar zelf, de Formule E en de Extreme E. Als het de keuze is aan de voorman, dan wordt aan dit rijtje ook de F1 toegevoegd.

'Andretti is een echt Amerikaans team en de naam wordt vaak in één adem genoemd met autosport', begint Van Kalmthout bij Motorsport.com. 'Naar mijn idee kan Andretti zeker wel meerwaarde hebben voor de koningsklasse', vervolgt de 22-jarige. De Amerikaanse renstal deed al een poging om in 2024 zich toe te voegen op de grid, maar de andere F1-teams zien het niet zo zitten dat er een elfde team bij komt. Volgens Mercedes-teambaas Wolff is er geen meerwaarde. Hier denkt VeeKay echter anders over. 'Ik beschouw het als een mogelijkheid voor Amerikaanse coureurs en IndyCar-kampioenen die richting de F1 willen', legt Van Kalmthout uit.

Hij denkt dat het geen kwaad kan om er dan nog twee bolides in de F1 bij te hebben. Ook stelt de Hoofddorper dat Formule 1 zich kan houden aan de eigen entreevoorwaarden. 'Lang geleden is er bepaald dat een team zich kan inschrijven en dat daarvoor tweehonderd miljoen betaald moet worden', vervolgt de Nederlander. 'Als diegene dan interesse heeft, wordt dat bedrag betaald, dat is dan de stap die gemaakt moet worden om binnen te komen.' Zo simpel is het in de praktijk nog niet, aangezien er dan een politiek spel van wordt gemaakt, wat nieuwkomers kan belemmeren.

Van Kalmthout kan wel een beetje lachen om superlicentiesysteem

Een ander obstakel voor IndyCar-coureurs is het huidige systeem met de superlicentiepunten. Dit was eerder in het jaar zichtbaar toen er geruchten gingen dat IndyCar-coureur Colton Herta mogelijk een stoeltje op zou vullen bij AlphaTauri. Dit bleek achteraf niet mogelijk te zijn, dan zou Herta met zijn superlicentie in de knel komen. Aangezien de IndyCar haar eigen systeem heeft, krijgen de IndyCar-kampioenen wel 40 superlicentiepunten, maar het aantal punten loopt sneller af dan in de Formule 2 of de Formule 3. Een derde plek levert uiteindelijk dus niet zoveel op, wat het moeilijk maakt om die punten te verzamelen.

'Ik moet er wel een beetje om lachen', geeft de IndyCar-coureur aan. 'Hoe dan ook is IndyCar wel een aparte organisatie. Dan kan je wel zien aankomen dat de FIA zijn eigen organisaties en kampioenschappen in bescherming wil nemen. Maar dat is wel zonde', erkent Van Kalmthout. De Hoofddorper heeft zelf echter geen behoefte om van klasse te verhuizen. Hij is tevreden in de IndyCar. 'IndyCar-bolides zijn veel gelijker dan in de Formule 1, en dat maakt het veel interessanter als coureur', sluit Van Kalmthout af. Voorlopig is de 22-jarige dus tevreden in de IndyCar en lijkt het dat hij niet snel richting een andere klasse gaan.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws