Volgens Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull Racing, zal de concurrentie maar weinig baat hebben bij het kopiëren van grote delen van het concept van de RB19. De bolide die Red Bull in 2023 zo succesvol maakte beschikte wel degelijk over een aantal fascinerende onderdelen, maar ondanks dat kopiëren in theorie wel mogelijk is gelooft Waché niet dat het binnen de Formule 1 een verstandige keuze is om zonder enige vorm van begrip en kennis iets klakkeloos over te nemen.
Het kan haast niet vaak genoeg gezegd worden: Red Bull heeft een ontzettend bijzonder en fantastisch jaar achter de rug. Met een aantal getalenteerde mensen aan boord, inclusief een gedreven Max Verstappen achter het stuur van de RB19, werd het ijzersterke concept van de bolide haast de kers op de taart op weg naar dominantie. Die dominantie liet uiteindelijk niet lang op zich wachten, want de concurrentie lag regelmatig op een straatlengte afstand achter Verstappen. Bij Red Bull zijn ze logischerwijs tevreden over de resultaten van 2023, maar de concurrentie is druk bezig om het gat met de Oostenrijkse renstal te kunnen dichten in 2024. Hier en daar wordt de wagen van Red Bull daardoor al nauwlettend in de gaten gehouden, al verwacht Waché dat het kopiëren van delen van het concept van de RB19 een klus zal zijn die niet zo makkelijk geklaard zal worden.
Kopiëren kan al snel in tranen eindigen volgens Waché
In gesprek met Motorsport.com benadrukte de technische directeur van Red Bull vooral dat het kopiëren zelf niet eens het lastigste onderdeel zal zijn voor de concurrentie. 'Kopiëren zal zeker een mogelijke optie zijn, maar er blijft een nog veel belangrijkere vraag over. Net zoals in veel technische bedrijfstakken is het niet eens zozeer een kwestie van hoe we iets gaan doen, maar vooral waarom we een keuze maken.' Het ontwerpen en finetunen van een concept voor een Formule 1-bolide is namelijk al een lastig karwei, maar Waché weet ook dat teams weinig vooruitgang zullen boeken met een concept dat ze verder niet begrijpen. 'Als je al niet weet waarom je kopieert kan je wel honderden kopieën maken, maar dan kan je net zo goed een pad volgen waar je alles wel volledig begrijpt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Voor velen lijkt het idee van het kopiëren van onderdelen van de concurrentie maar een gek verhaal, al benadrukte Waché dat het in de Formule 1 eigenlijk helemaal geen gek idee is. 'We kopiëren zelf ook wel eens iets, of soms doen we inspiratie op bij de ontwerpen van anderen. Het doet me een beetje denken aan de theorie van Darwin, maar dan binnen onze sport.' In een sport als Formule 1 draait alles namelijk om verbetering en constante ontwikkeling, maar in de afgelopen jaren werd het al vrij snel duidelijk wat er gebeurt als concepten klakkeloos overgenomen worden. 'Als je ergens iets ziet kan je dat best zelf gebruiken in een poging je eigen concept beter te maken, maar het belangrijkste is dat je het gekopieerde onderdeel zelf ook begrijpt. Kopiëren om te kopiëren heeft gewoon geen zin, want het is belangrijk om de nodige kennis te hebben en naar een bepaald totaalplaatje toe te werken.'
Concurrentie maakt kans om Red Bull bij te benen
Volgens de technisch directeur komt er echter nog een ander belangrijk aspect kijken bij het vraagstuk van het kopiëren, want volgens Waché speelt het relatieve karakter van de Formule 1 een grote rol in de bruikbaarheid van bepaalde concepten. Het is namelijk niet zo dat het ene concept honderd procent zeker beter uit zal pakken dan het andere. Toch benadrukt de Fransman één ding: 'Alles is relatief. Het is best mogelijk dat de concurrentie volgend jaar met exact hetzelfde concept aan komt zetten als wij het afgelopen jaar gebruikten, maar als de concurrentie dan ineens het gat heeft kunnen dichten is dat eens zo succesvolle concept ineens niet zo sterk meer.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Toch liet Red Bull in 2023 regelmatig zien dat er aan kennis en begrip van het concept in ieder geval geen gebrek was binnen het team, en ook Waché merkte dat de Oostenrijkse renstal de zaken wel op orde had aan de technische kant. 'Alle elementen kwamen bij ons wel prima samen. We konden niet alle zwakke plekken wegwerken, maar de zwakheden die overbleven zorgden verder niet voor dramatische taferelen.' Na een bijzonder succesvol seizoen kwam de Grand Prix van Singapore namelijk als de enige grote tegenvaller aan het licht nadat Verstappen daar de overwinning misliep, maar verder had de Oostenrijkse renstal volgens Waché weinig te klagen. 'De verhouding tussen de downforce en drag was goed, en wat het bandenmanagement betreft ging het ook super, dus dat was weer gunstig voor onze race pace.'
Over de concurrentie kan Waché verder maar één ding zeggen: er is geen specifiek geheim om dominantie teweeg te brengen. 'Dat zal altijd afhangen van de stand van zaken bij de concurrentie. Het kan best zo zijn dat zij vorig jaar een fout hebben gemaakt in de ontwikkeling van de bolide's, maar als je bijvoorbeeld naar McLaren kijkt kan het ook een compleet andere kant op gaan.' Terwijl McLaren juist bezig leek te zijn met een opmars hadden Mercedes en Ferrari het langere tijd een stuk moeilijker, en Waché heeft dus wel een globaal idee waarom dat zo was. 'Andere teams hebben het gewoon anders aangepakt, maar daardoor valt het verschil tussen alle teams wel meteen op. Als de concurrentie andere stappen had gezet, had ik het nu niet eens gehad over de dominantie van Red Bull!'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties