McLaren-teambaas Andrea Stella ziet dat McLaren na vijftien jaar zonder kapitaalinvesteringen zich aan het herstellen is. Een nieuwe windtunnel en nieuwe simulator helpt de Britse renstal om mee te kunnen doen vooraan in het veld. Die twee investeringen achtte voormalig teambaas Andreas Seidl nodig, en dat heeft nu een duidelijk effect. Stella geeft aan dat het team verder wil investeren in de infrastructuur.
Het gaat McLaren sinds juli 2023 voor de wind, en na de opmars van het vorige seizoen heeft de Britse renstal ook dit jaar stappen gezet. Seidl, die vorig jaar teambaas was van McLaren, zorgde ervoor dat er een nieuwe windtunnel en simulator kwam. Dat vond hij nodig, zodat het team weer de stijgende lijn te pakken kon krijgen. Voorheen had McLaren die middelen niet, en moesten ze voor de windtunnel naar Keulen om die van Toyota te gebruiken.
'Het was niet alleen de windtunnel, waarover natuurlijk het meest gesproken is. We hebben ook een nieuwe simulator', legt Stella uit tegenover Motorsport-Total.de. 'We hebben dus redelijk breed geïnvesteerd, en dat was de eerste stap om gaten op te vullen die zijn ontstaan door een gebrek aan kapitaalinvesteringen gedurende vijftien jaar.' McLaren erkent een achterstand te hebben gehad betreffende de infrastructuur, maar is bezig om op de concurrentie in te lopen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Stella wil dat McLaren realistisch blijft
'Een van de redenen waarom we zoveel moeite hadden met de nieuwe reglementen, is dat we naar de windtunnel in Keulen moesten. Als je een nieuwe geometrie voor een onderdeel wil testen, duurt dat dan zeven tot tien dagen, terwijl andere teams dat binnen een dag hebben geregeld in een eigen windtunnel', verklaart de Italiaan. 'Hun engineers hebben dan binnen een dag feedback, en dat duurde bij ons soms langer dan een week. Je speelt dan een compleet ander spel. Het is alsof je basketbal met een grotere bal speelt.'
Het team is van plan om nog meer te investeren in de infrastructuur. Ten opzichte van andere topteams denkt McLaren dat ze nog steeds achterloopt. 'We hebben tools nodig om te controleren of onderdelen nogmaals gebruikt kunnen worden, we moeten investeren in machines die op dit moment door reparaties langer meegaan dan hun eigenlijke levensduur. Er zijn nog veel dingen die gedaan moeten worden', zegt Stella. 'Andere teams hebben op jaarbasis geïnvesteerd, maar wij hebben vijftien jaar niets gedaan. Er is dus nog veel te doen, en daarom zijn we ook voorzichtig. We doen het nu goed, maar we moeten realistisch zijn omdat we nog steeds in de achtervolging zijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Brown droomt ondertussen van de titel
McLaren-CEO Zak Brown looft de teambaas van de Britse renstal voor zijn harde werk, maar denkt ondertussen ook dat McLaren kans maakt op het behalen van de constructeurstitel. Hij gaf eerder al aan dat hij dat denkt omdat Red Bull Racing haar koppositie in het klassement met één coureur verdedigt. 'We doen elk weekend ons best. Ik zou niet willen zeggen dat we een sterke kans hebben, maar de kans om de constructeurstitel te behalen bestaat wel', zegt Brown tegenover de internationale media. 'Als we doorgaan met het pakken van punten, dan hebben we aan het einde van het jaar het gat gedicht. We moeten het race voor race aanpakken, zoals Lando ook doet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties