Russell gaat dieper in op progressie Mercedes: 'We kunnen de bochten nu aanvallen' Formule 1
Formule 1

Russell gaat dieper in op progressie Mercedes: 'We kunnen de bochten nu aanvallen'

Russell gaat dieper in op progressie Mercedes: 'We kunnen de bochten nu aanvallen'

George Russell liet woensdag na zijn eerste kennismaking met de W15 op het Bahrain International Circuit al weten dat het nieuwe strijdwapen van Mercedes een goede stap voorwaarts is ten opzichte van de W14. De Brit voelde zich meteen al een stuk prettiger in de nieuwe Mercedes, maar inmiddels is de enkelvoudig Grand Prix-winnaar dieper ingegaan op de verbeteringen bij Mercedes.

Russell kende woensdag naar eigen zeggen een goede openingsdag, ondanks het feit dat hij bijna drie seconden langzamer was dan snelste man Max Verstappen. Dat was volgens de Brit echter van ondergeschikt belang, de eerste testdag stond namelijk vooral in het teken van 'het leren en niet om het najagen van prestaties'. De Mercedes-coureur kon met 121 stuks een flink aantal ronden rijden en daarmee veel belangrijke informatie vergaren. Een bemoedigende start dus.

'Nu kunnen we de bochten aanvallen'

Inmiddels is Russell ook wat meer ingegaan op de verbeteringen ten opzichte van de voorgaande jaren. Met de W13 en de W14 kon Mercedes geen enkele rol van betekenis spelen in de strijd om het kampioenschap en er werd slechts één overwinning geboekt. Russell en Lewis Hamilton hadden weinig vertrouwen in de voorgangers van de W15, maar de eerste kennismaking met het nieuwe strijdwapen zorgt bij beide coureurs voor optimisme. Russell legt uit wat er allemaal beter is aan de W15.

'Vorig jaar was het heel uitdagend om de auto te besturen. Lewis (Hamilton, red.) en ik hadden er geen vertrouwen in, het voelde alsof de auto ons iedere bocht wilde bijten', wordt de Brit geciteerd door Motorsport.com. 'Nu kunnen we de gemiddelde en snelle bochten aanvallen zonder dat de achterkant uitbreekt. Het lijkt alsof we qua consistentie in de auto een heel goede stap hebben gezet. We kunnen veel beter op de auto leunen dan in het verleden. Daar lag de focus gedurende vorig jaar op. We hadden veel zwakke plekken met de W14 en het team heeft het geweldig gedaan door dat te herstellen. Op mechanisch vlak hebben we nu een auto waar de aero-jongens gewoon downforce aan kunnen toevoegen. Voorheen waren er onderliggende problemen met de auto en het duurde even voordat we dat begrepen', aldus Russell.

Mercedes heeft volgens Russell een flinke stap voorwaarts gezet, maar dat neemt niet weg dat er ook nog een hoop werk te verrichten is. De coureur uit King's Lynn is duidelijk over wat Mercedes momenteel nog tekortkomt. 'Meer downforce', is hij stellig. 'Als de auto goed aanvoelt maar nog niet de snelheid heeft, dan moet je op de juiste plekken downforce vinden. Onder deze reglementen is er voor alle teams een sweet spot. Je wil de auto zo laag mogelijk hebben, maar je kunt niet te laag gaan voor het geval je de grond raakt of bouncing veroorzaakt. Dat speelt voor sommige teams nog op de achtergrond. Er is weinig voor nodig om de sweet spot en daarmee veel snelheid te vinden. Hopelijk heeft Red Bull dat al gedaan en kunnen we het gat dichten, maar daar is veel hard werk voor nodig', besluit Russell.

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement bij Viaplay af, of bekijk hier alle opties.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws