Red Bull zelfverzekerd over Japanse Grand Prix: 'Paar subtiele aanpassingen gedaan' Formule 1
Formule 1

Red Bull zelfverzekerd over Japanse Grand Prix: 'Paar subtiele aanpassingen gedaan'

Red Bull zelfverzekerd over Japanse Grand Prix: 'Paar subtiele aanpassingen gedaan'

Na het uitvallen van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Australië was er werk aan de winkel bij Red Bull Racing. De remmen van de auto van de regerend wereldkampioen raakten oververhit tijdens de race in Melbourne waardoor de Nederlander uitviel. Om een soortgelijke situatie te voorkomen in Japan, heeft het team wat aanpassingen aan de auto gedaan.

In eerste instantie liet Verstappen na de race in Melbourne weten dat het probleem met zijn auto zou hebben gelegen aan een schroef die niet goed vastgedraaid zat, schrijft Motosport.com. Hierover zei Verstappen op donderdag in Suzuka dat dit eerder een procedurele fout was dan een fout in het ontwerp van de auto. 'Het bleek uiteindelijk niet echt een probleem te zijn, maar je moet natuurlijk wel de onderdelen goed vastmaken', zei Verstappen.

Probleem was toch iets ingewikkelder

Volgens de hoofdingenieur van het Red Bull-team, Paul Monaghan, waren de problemen met de auto toch iets gecompliceerder dan Verstappen in eerste instantie had doen denken. Volgens Monaghan zouden de eerste problemen namelijk al zijn ontstaan toen de auto gerepareerd moest worden nadat de vloer schade had opgelopen in de eerste vrije training in Melbourne. 'Een opeenvolging van gebeurtenissen deed zich voor die het probleem heeft verergerd', zegt hij.

Zo was het volgens de hoofdingenieur op zaterdag nog niet duidelijk dat er zich op zondag enorme problemen voor zouden doen. Het vermoeden was er wel dat er iets niet helemaal klopte aan de auto, maar het was niet genoeg om alarm te slaan. 'Dus ik zal niet zeggen dat het een proces is. We zullen er alles aan doen om deze opeenvolging (van gebeurtenissen, red.) te doorbreken.'

Vier aanpassingen aan de RB20

Niet alle problemen zullen op korte termijn kunnen worden opgelost. In aanloop naar de Japanse Grand Prix laat Monaghan weten dat er 'een paar subtiele aanpassingen' zijn gedaan. 'We willen geen herhaling van Australië dus de aanpassingen die sinds Australië konden worden gedaan, zitten erop.'

Volgens Ted Kravtiz, van SkySports, heeft het team van Red Bull vier upgrades aangebracht op de RB20. Zo zijn de remleidingen vooraan verkleind waardoor de aerodynamica efficiënter wordt. Ook is er een tweede luchtingang geplaatst die samen met de originele ingang de heat exchangers voedt. Hierdoor heeft het team de luchtingangen kunnen versmallen. Met name op het rechte stuk zou de auto hiervan profijt moeten hebben.

De andere twee aanpassingen zijn aan de vloer van de auto gedaan. De bolling aan de randen van de vloer (de floor camber) is aangepast net als dat er enkele aanpassingen aan de vloer zelf zijn gedaan. Volgens Kravitz zouden deze aanpassingen het team goed moeten doen, vooral op een circuit als Suzuka waar goede aerodynamica het verschil kan maken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws