Red Bull en Ferrari rekenden ook zonder safety car niet op zege Sainz Formule 1
Formule 1

Red Bull en Ferrari rekenden ook zonder safety car niet op zege Sainz

Red Bull en Ferrari rekenden ook zonder safety car niet op zege Sainz

Max Verstappen wist de Grand Prix van Canada te winnen na een spannend gevecht in de slotfase tegen Carlos Sainz. De coureur van Red Bull Racing begon op poleposition en het leek in de openingsfase een relatief simpele overwinning te worden, maar niets bleek minder waar. De virtual safety car-situaties maakte het een strategisch spannende race, waarna een echte safety car het veld bij elkaar duwde.

Hoe had de race geëindigd als die laatste safety car uit was gebleven? 'Het zou een spannend slot zijn geweest', wordt Mattia Binotto geciteerd door Auto, Motor und Sport. 'Max reed hele snelle tijden op verse banden. We wilden zelfs een extra stop maken zonder de safety car om onszelf in te dekken tegen Lewis, die ook heel snel was.' Bij Red Bull was niemand bang dat een overwinning in gevaar zou komen. 'Onze simulaties toonden dat Max de Ferrari tien ronden voor het einde had gegrepen', zegt Christian Horner.

De snelheid van Hamilton en Mercedes

Na de vrijdagsessies was het redelijk verrassend om Lewis Hamilton op de tweede startrij te zien. De coureur van Mercedes pakte uiteindelijk het laatste plekje op het podium, maar daar zag het dus lang niet naar uit. 'De nieuwe vloer werkte gewoon niet', schrijft Auto, Motor und Sport. 'De tweede vloersteun werd verwijderd, omdat het team bang was voor protesten. Bovendien gingen Hamilton en George Russell hun eigen weg qua afstelling om de juiste weg in te kunnen slaan.'

In de race kon Hamilton uiteindelijk de snelheid rijden van Verstappen en Sainz, en op een bepaald punt had de zevenvoudig wereldkampioen de snelste rondetijd in handen. Bovendien had het team amper last van porpoising. 'Alle data werd op één hoopje gegooid en het team werkte aan een compromis. De auto's reden nog steeds met verschillende afstellingen. De rijhoogte van de auto's werd verhoogd, maar de bolides verloren geen snelheid', concludeert het Duitse medium.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws