De winterstop bestaat vaak uit een paar lange, saaie maanden, maar vanaf februari ontwaakt de koningsklasse vaak alvast uit de winterslaap. Dit jaar heeft de Formule 1 het over een andere boeg gegooid betreffende de presentaties van de bolides. Op 18 februari zal er een gezamenlijk event plaatsvinden in London, waar alle teams aanwezig zullen zijn om de auto's te presenteren. Sommige teams kiezen er echter voor om nog een extra presentatiedag in te plannen.
Nu de Formule 1 mogelijk aan de vooravond staat van het spannendste seizoen van de huidige reglementen, stelden de organisatoren voor om de strijdwapens van 2025 te presenteren tijdens een grootschalig evenement in London. Bijna als een scene in The Hunger Games worden alle auto's onthuld aan het publiek, waarbij dus heel wat mensen aanwezig kunnen zijn. Dit evenement, dat gepland staat op 18 februari, markeert de eerste keer dat de teams hun krachten bundelen om fans en media een 'uniform en spectaculair' introductiemoment te bieden.
Het idee werd eind 2024 voorgesteld door de organisatie van de koningsklasse als een manier om de sport toegankelijker en aantrekkelijker te maken voor een wereldwijd publiek. De kaartjes waren dan ook binnen enkele minuten uitverkocht. Zoals altijd onthullen de teams niet direct het definitieve ontwerp van de auto. De presentaties die de teams aan het begin van het jaar doen, hebben dan ook vaak de bijnaam 'livery launch', waarin men in principe alleen ziet of de auto andere kleurtjes heeft of niet. Veel teams houden vast aan hun traditionele liveries, zoals Red Bull Racing en Ferrari.
Ferrari en Williams wijken af
Aangezien er één dag zal zijn waarop alle teams hun auto's laten zien, is het niet per se nodig om, zoals in voorgaande jaren, een aparte launch day te organiseren. Sommige teams hebben het echter nooit bij slechts een presentatie gehouden, maar maakten er een speciale dag van door ook een shake down te organiseren. Ferrari was een van de eerste teams die liet weten dat ze naast de gezamenlijke launch day ook zelf een event organiseren. Op 19 februari zal het launch event van Ferrari plaatsvinden.
Williams onthulde begin januari hetzelfde, al heeft het team uit Grove besloten om voorafgaand aan het event in London de presentatie te houden. Op 14 februari, een romantische datum, zal de Britse renstal haar strijdwapen voor 2025 aan de wereld laten zien. Tot nu toe zijn er nog geen andere datums bekendgemaakt, maar het is wel logisch dat Williams en Ferrari voor een extra event kiezen. Beide teams hebben nieuwe rijders, met nieuwe sponsoren, en die staan minder in de spotlights tijdens een presentatiedag met tien teams.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ferrari gaat het 2025-seizoen met Charles Leclerc en Lewis Hamilton, wat vanzelfsprekend een hele happening is voor Maranello. Hamilton neemt verschillende persoonlijke partners en sponsoren mee naar Ferrari. Dat doet Carlos Sainz ook, die per 2025 onderdeel is van Williams. Het team van James Vowles heeft al bekendgemaakt dat Williams een deal heeft met Santander, de persoonlijke sponsor van Sainz. Vooral voor de Britse renstal is het belangrijk dat de sponsoren veel aandacht krijgen, aangezien de financiële kant van het verhaal in Grove een zeer belangrijke rol speelt.
Tot nu toe zijn deze datums bekend:
Team | Presentatiedatum |
---|---|
Alle teams | 18 februari (in O2-arena in London) |
Williams | 14 februari |
Ferrari | 19 februari |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties