Mario Isola heeft bevestigd dat Pirelli opnieuw in de race is om bandenleverancier van de Formule 1 te worden. De Italiaan stelt dat Pirelli de doelstellingen heeft bereikt voor 2023 en denkt dan ook dat er een goede kans is. De topman is verder tevreden met het invoeren van het nieuwe kwalificatiesysteem, wat Pirelli meer mogelijkheden geeft om zachtere banden mee te nemen naar het circuit.
In gesprek met Formu1a.uno vertelt Isola over de nieuwe aanmelding van Pirelli om bandenleverancier te blijven. 'Ja, de aanmelding is aan de gang. Er was een deadline op 15 mei toen we de documentatie opstuurden. Tegen 15 juni zal de FIA ons moeten vertellen of we geschikt zijn. Een deel van het proces dat voor iedereen hetzelfde is, maar aangezien we al leveranciers zijn, kan ik me voorstellen dat we geschikt zullen zijn', aldus de Pirelli-man, die zegt dat zij aan de verplichtingen hebben voldaan. ' We hebben de onze (verplichtingen, red.) gedaan. Wanneer F1 ons antwoordt dat we geschikt zijn, beginnen we de commerciële discussies.'
Dat Pirelli opnieuw gekozen zal worden als bandenleverancier is nog maar de vraag, want er zijn meer kapers op de kust. Toch heeft Isola vertrouwen en denkt hij dat Pirelli haar doelstellingen gehaald heeft. 'De doelstellingen van 2023 waren: het verminderen van onderstuur, waar iedereen over had geklaagd en waar we tijdens de ontwikkeling met de testauto's niet de kans voor hadden gehad. Daarnaast was het verbeteren van het slijtageprofiel van de voorkant een ander doel, waarop een stap is gezet.'
Nieuw kwalificatieformat
Het nieuwe kwalificatieformat dat voor het eerst gebruikt had moeten worden in Imola, is een goede keuze met betrekking tot de banden, zo denkt Isola. 'De teams zouden zeker twee softs, twee mediums en twee hards hebben, dus het betekent dat ze veel meer strategische mogelijkheden hebben. Om nu wat softs te behouden voor de kwalificatie, geven de teams mediums en hards terug tijdens de vrije trainingen en in de race hebben ze dan nog maar 1 set mediums, 1 set hards en vier a vijf sets softs over, die ze nooit zullen gebruiken', zo doelt de Italiaan op de zachtste banden.
Bovendien kan Pirelli ook wat zachtere banden meenemen naar circuits, doordat teams meer strategische opties overhouden en dus meerdere pitstops minder een probleem vormen. 'Als dit nieuwe formaat wordt aangenomen, geeft het ons ook de mogelijkheid om zachter te worden in de bandenkeuzes, met de zekerheid dat de teams nog steeds twee sets mediums en twee hards voor de race zullen hebben en dat je daarom op de een of andere manier de race zult doen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties