Op zaterdag 22 oktober kwam het verdrietige bericht dat Dietrich Mateschitz na een lang ziektebed op 78-jarige leeftijd is overleden. De Red Bull-oprichtiger startte Red Bull in 1984, waarna het energiedrankjesbedrijf uitgroeide tot één van de grootste ter wereld. Vanaf 2005 schittert het logo op de Formule 1-bolides van Red Bull Racing. De invloed van Mateschitz wordt gezien als een onvergetelijke bijdrage aan de koningsklasse.
Mateschitz, ook wel 'Mr. Red Bull' genoemd, overleed op de zaterdagavond van het raceweekend in Austin. Ongeveer een uur voor de kwalificatie kwam het trieste nieuws naar buiten, waarna een statement volgde van Red Bull-teambaas Christian Horner. Iedereen binnen de Oostenrijkse renstal was erg aangedaan door het overlijden van hun oprichter, voornamelijk Helmut Marko, die altijd nauw samenwerkte met zijn landgenoot.
Hoe Red Bull tot leven is gekomen
Het bedrijf van de energiedrankjes werd in 1984 opgericht. De Oostenrijker reisde veel en stuitte tijdens zijn reis in Azië per toeval op het Thaise drankje 'Krating Daeng', wat in het Thais 'rode stier' betekent. Hij beweerde dat het energiedrankje hielp bij zijn jetlag. Mateschitz zag hierin ook een markt voor de Westerse wereld, en besloot samen te werken met de oprichter van Krating Daeng, Chaleo Yoovidhya. Sinds het oprichten van Red Bull groeide het bedrijf alleen maar.
In 1987 werd het eerste blikje Red Bull verkocht in Europa, en in 1996 bereikt het ook de Verenigde Staten. Krating Daeng en Red Bull combineerde hun ontwerp voor het blikje, waardoor de gele zon en de stier op het logo altijd de samenwerking van Mateschitz en Yoovidhya liet zien. Mateschitz introduceerde het drankje in Oostenrijkse skiresorts, en vandaaruit verspreidde het blikje Red Bull zich over de hele wereld. Vanaf 2000 bereikte het energiedrankje ook het Midden-Oosten. Red Bull maakte Mateschitz een multimiljardair.
Red Bull verspreidt zich in de sportwereld
Het energiedrankje ging al vlot de hele wereld over, en zo bereikt het ook de Formule 1. In 2005 verbond Mateschitz zijn bedrijf aan de koningsklasse, hij kocht namelijk Jaguar Racing Formula One Team over van Ford, de voorgaande eigenaren. Dit vormde de start van Red Bull Racing als Formule 1-team. Daarnaast werkte Mateschitz samen met Gerhard Berger om het Italiaanse Minardi over te nemen. Minardi werd omgedoopt tot Toro Rosso, het team waarmee Mateschitz veelbelovende coureurs wilde klaar stomen voor een plek in een topteam als Red Bull.
In 2008 bereikte Red Bull dit succes met Sebastian Vettel, die op Monza zijn eerste overwinning behaalde met Toro Rosso. Later stroomde de Duister door naar het zusterteam Red Bull Racing, waarmee hij uiteindelijk vier kampioenschappen behaalde. In die jaren van Vettel bij het Oostenrijkse team was hij vrijwel ieder seizoen heer en meester.
Ook kocht Mateschitz in 2004 de A1-Ring in Spielberg op. Hij noemde het circuit vervolgens de Red Bull Ring, al duurde het zo'n tien jaar voordat het circuit ook een Formule 1-Grand Prix ging organiseren. Mateschitz heeft vanaf 2012 ongeveer twee jaar lang gediscussieerd met de FIA betreffende de terugkeer van de Oostenrijkse Grand Prix. In 2014 kwam de Grand Prix op de Red Bull Ring namelijk op de kalender, wat het ook per direct een thuisrace maakte voor de Oostenrijkse renstal.
Constructie en samenwerking van AlphaTauri en Red Bull een voorbeeld van Mateschitz' werkwijze
In 2005 waren Mateschitz en voormalig Formule 1-coureur Berger bezig met de intrede van Toro Rosso in de Formule 1. Dit gebeurde in het 2006-seizoen met coureurs Vitantonio Liuzzi en Scott Speed. Toro Rosso werd ingezet als het jongere zusterteam van Red Bull Racing, en werd bedoeld als doorstromingsteam. Jonge, talentvolle coureurs konden dan doorstromen naar het topteam als ze goede resultaten neerzetten. De in 2006 geïntroduceerde werkwijze staat nog steeds.
Als het ware heeft Red Bull dus vier coureurs ter beschikking, wat in een titelstrijd zeker voordelen op kan leveren. Toro Rosso, in 2020 getransformeerd naar AlphaTauri, functioneert nog steeds als zusterteam van Red Bull. Marko, die altijd veel samenwerkte met Mateschitz, bekijkt de resultaten van de jonge coureurs en kan eventueel een beslissing maken om ze te promoveren naar een Red Bull-zitje. Zo kwam Max Verstappen ook bij Red Bull terecht.
Het reguleren van de zitjes tussen Toro Rosso en Red Bull gebeurde bijvoorbeeld ook bij Pierre Gasly, die in 2019 tot aan de zomerstop bij de Oostenrijkse renstal reed. Daarna werd hij teruggezet naar Toro Rosso vanwege zijn teleurstellende resultaten. Alexander Albon kreeg ook een kans in de Red Bull, maar hij voldeed ook niet aan de eisen van het team. Albon stapte in België in 2019 in om te wisselen van teams met Gasly, maar reed geen sterke seizoenen. Aangezien Red Bull - AlphaTauri actief is in de DTM (Deutsche Tourenwagen-Masters, red.), kwam de Thai daar in 2021 terecht, om vervolgens in 2022 terug te keren in de Formule 1 bij Williams.
De visie en grootheid van Mateschitz sleutel tot succes van Red Bull
Na de dominantie van de jaren 2010-2013 van Red Bull, domineerde Mercedes het hybridetijdperk. Red Bull had een nieuwe vonk nodig die het vuur van hun grootheid weer deed aanwakkeren. Die vonk was de tweevoudig wereldkampioen. Verstappen maakte voor de race van Barcelona in 2016 de overstap naar het topteam, waarna Red Bull al gauw weer competitief werd. Ze begonnen weer races te winnen, en bleken met Verstappen en Daniel Ricciardo een sterk duo te hebben.
Er was nog een gebrek aan de juiste ontwikkelingen aan de auto, maar de expertise van Adrian Newey, de organisatie van Horner en Marko en de visie van Mateschitz vormden de sleutel tot succes. In 2021 won Red Bull weer een rijderstitel met Verstappen, waarna de tweede al gauw volgde in 2022. De Red Bull-grootaandeelhouder durfde te dromen en van die dromen werkelijkheid te maken. Mateschitz heeft met de oprichting van Red Bull en zijn invloed op het Oostenrijkse team grote successen geboekt: Red Bull heeft namelijk 79 polepositions, 89 overwinningen, zes titels, en vier constructeurskampioenschappen behaald.
Sluier over mogelijk feestje voor constructeurskampioenschap Red Bull
Het is goed mogelijk dat Red Bull in het raceweekend van Austin de vijfde constructeurstitel ook veiligstelt. Met nog drie races te gaan kan het team op zondag 23 oktober al de titel pakken, nadat ze in Japan de tweede wereldtitel van Verstappen hebben behaald. Het overlijden van hun oprichter veroorzaakt gemengde gevoelens. Het team rouwt, maar is aan de andere kant gedreven om de constructeurstitel binnen te slepen en op te dragen aan Mateschitz. Om de titel voor het team op zondag te behalen, moet in ieder geval één Red Bull-coureur winnen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties