Mercedes kritisch op huidige reglementen: 'Betwijfel of zelfs Verstappen zijn auto geweldig vindt' Formule 1
Formule 1

Mercedes kritisch op huidige reglementen: 'Betwijfel of zelfs Verstappen zijn auto geweldig vindt'

Mercedes kritisch op huidige reglementen: 'Betwijfel of zelfs Verstappen zijn auto geweldig vindt'

James Allison, technisch directeur van Mercedes, heeft zich kritisch uitgelaten over de huidige Formule 1-reglementen, waarbij het grondeffect in 2022 opnieuw geïntroduceerd werd. Volgens Allison worden de teams beperkt in hun afstellingskeuzes, en de Brit denkt dat zelfs wereldkampioen Max Verstappen zijn auto niet geweldig zal vinden.

Mercedes domineerde na de introductie van de hybride motoren in 2014 jarenlang in de koningsklasse van de autosport, totdat Verstappen en Red Bull Racing de strijd in 2021 serieus konden aangaan. De prijzen werden verdeeld: Verstappen werd kampioen bij de coureurs, terwijl Mercedes een achtste constructeurstitel op rij pakte.

Nieuwe regels zorgen ervoor dat rijhoogte cruciaal is

In 2022 werd het grondeffect opnieuw geïntroduceerd in de Formule 1, en dat zorgde voor een verdere verschuiving van de macht. Na wat betrouwbaarheidsproblemen in de openingsraces van 2022 domineert Red Bull nu al een kleine twee seizoenen, terwijl Mercedes in 2023 voor het eerst sinds 2011 geen enkele overwinning wist te pakken.

Technisch directeur Allison ziet dan ook een wereld van verschil met de oude reglementen. 'Als media hebben jullie het eindeloos gehad over auto's met high rake of low rake, alsof alles daardoor bepaald werd', geeft Allison aan in gesprek met Formel1.de. 'Een auto met high rake had een rijhoogte van zo'n 140 millimeter aan de achterkant, en een auto met low rake zo'n 120 millimeter.

'Dat is een groot verschil met de hedendaagse auto's. Deze generatie auto's heeft een rijhoogte van zo'n. 60 millimeter. Er zijn kleine verschillen tussen de auto's, maar we zitten allemaal dicht bij elkaar.' De auto's met het grondeffect presteren veel beter als de auto's laag wordt afgesteld, met het gevolg dat de bolides veel minder rake hebben, en dus ook aan de achterkant lager liggen. Onder de huidige reglementen wordt veel bepaald op basis van hoe laag je de auto kan afstellen.

Allison legt uit dat het gevolg is dat je minder opties qua afstelling overhoudt. 'Je kon je in het verleden met de afstelling meer richten op bochten waar je goed presteerde, zonder een al te groot compromis te hoeven doen in de andere bochten', verklaart de technische man van Mercedes, die ziet dat dit met het grondeffect niet langer mogelijk is: 'De prestaties van de auto's hebben daaronder geleden. Het is lastig om een auto zo af te stellen dat hij met alle verschillende karakteristieken overweg kan, als de auto niet veel meer kan dan laag bij de grond liggen.'

Volgens Allison is zelfs de RB19 geen geweldige auto

Volgens de technisch directeur van Mercedes zal zelfs Max Verstappen zich in deze kritiek kunnen vinden. 'Persoonlijk vind ik de huidige situatie niet goed. We hebben nu een coureur die het kampioenschap heeft gewonnen met het grootste verschil in de geschiedenis van de sport, dus hij zou alle reden moeten hebben om van zijn auto te houden. Toch betwijfel ik dat Verstappen zal zeggen dat het een geweldige auto is. Die auto is niet meer hetzelfde als een paar jaar geleden het geval was', meent Allison.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws