Viaplay heeft de nieuwe kwartaalcijfers van 2024 gepresenteerd. De rechtenhouder van de Formule 1 noteert een daling van de verkoopcijfers in Nederland, nadat de streamingdienst eerder nog bekend kon maken dat het voorlopig nog de rechten van de Formule 1 zal bezitten. Dat ging wel gepaard met hogere abonnementskosten, wat aangewezen wordt als verklaring voor de daling in de cijfers.
Viaplay kende een tumultueus 2023, aangezien het niet zeker was of het streamingplatform nog wel in Nederland te vinden zou zijn. Meerdere exclusieve content moest worden geschrapt en Viaplay verdween uit enkele landen. Door de financiële problemen bij het bedrijf werd de publicatie van de kwartaalcijfers vorig jaar meermaals uitgesteld. Het werd al snel duidelijk dat Viaplay in Nederland zou blijven, al was het nog onduidelijk of de rechten van de Formule 1 ook bij de streamingdienst zouden blijven.
Ziggo Sport mengde zich namelijk opnieuw in de strijd om de uitzendrechten. Viaplay hoefde echter niet te vrezen, want de rechten van de Formule 1 werden behouden. Viaplay zal daardoor tot en met 2029 de koningsklasse van de autosport blijven uitzenden. Naast de Formule 1 heeft het streamingplatform ook andere sporten in zijn gelederen, waaronder voetbal en darts.
Kwartaalcijfers Viaplay kunnen beter
In de kwartaalcijfers van Viaplay wordt duidelijk dat het totale aantal verkopen is gedaald. Het gaat hierbij niet om een grootschalige daling, aangezien het gaat om een daling van één procent. Dit gaat hand in hand met een verhoging van de abonnementsprijzen. De kosten van een abonnement bij Viaplay werden in 2025 met 12,5 procent verhoogd. Dergelijke prijsstijgingen waren echter niet uniek, ook de abonnementsprijzen bij F1TV gingen omhoog.
Het netto-inkomen van Viaplay daalde dan ook in het afgelopen kwartaal. Desondanks noteert het bedrijf nog wel een positieve balans voor het eerste halfjaar. Jorgen Madsen Lindemann, de CEO en President van Viaplay, stelt in een persbericht dan ook dat er verbetering op komst moet zijn voor het streamingplatform. 'We hebben goede vooruitgang geboekt tot zo ver, maar er is nog veel meer te doen voor ons om terug te keren in de succesvolle, competitieve, winstgevende, cashflow positieve organisatie die we waren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties