De populariteit van de Formule 1 is sinds de overname door het Amerikaanse Liberty Media flink toegenomen. De nieuwe eigenaar heeft de sport flink veramerikaniseerd, maar de gamechanger is de Netflix-serie Drive to Survive. Volgens Tom Coronel en sportmarketeer Chris Woerts was vernieuwing van het beleid van Bernie Ecclestone ook echt nodig. De huidige dominantie van Max Verstappen kan volgens Woerts juist weer een negatieve invloed hebben op de interesse in de sport.
Sinds Liberty Media in 2016 het bewind over heeft genomen van Ecclestone is de sport een andere koers gaan varen. En dat was ook hard nodig, zo vindt Coronel. 'Er is destijds een onderzoek gedaan waaruit bleek dat het F1-publiek per jaar drie jaar ouder werd. Dat is veel. Er moest wat veranderen', zegt de coureur in een gesprek met het Financieel Dagblad. 'Doordat een oude generatie coureurs afscheid nam en een groep jonge honden F1 ging rijden, die zelf actief zijn op sociale media, is het ook op natuurlijke wijze veel frisser en hipper geworden.' Woerts beaamt dat. 'Ecclestone voerde een vrij conservatief beleid, terwijl Liberty de F1 meer vanuit een mediaperspectief benadert en de fans dichter bij de sport laat komen.'
Drive to Survive
In afgelopen jaren introduceerde de nieuwe eigenaar flink wat veranderingen om de sport dichterbij de fans te brengen. Zo werden boordradio's uitgezonden en werd social media steeds belangrijker. Maar de echte gamechanger was de Netflix-serie Drive to Survive, waarin een kijkje achter de schermen wordt geboden. ‘Formule 1 draait nog steeds om zien en gezien worden. Mensen voelen zich daartoe aangetrokken, willen erbij horen en worden met Drive to Survive op hun wenken bediend', stelt Woerts. 'Er is een romantisch sausje overheen gegoten en er wordt vanuit meerdere cameraposities gefilmd, waardoor het heel dynamisch oogt. Die serie is écht de key van het huidige F1-succes.'
Toch is niet iedereen goed te spreken over de manier waarop Netflix de sport in beeld brengt. Verstappen vond bijvoorbeeld dat er teveel sensatie werd gezocht en werkte daarom enige tijd niet mee aan de serie. 'Je mag eigenlijk geen gemanipuleerd beeld uitzenden’, snapt Woerts de kritiek die de regerend wereldkampioen destijds uitte. ‘Maar los daarvan doen ze het bijzonder goed. Ze hebben voor een andere beleving van de sport gezorgd. Dat is enorm belangrijk. Met de tijd meegaan, verjongen en niet in de jaren tachtig blijven hangen', vindt Woerts.
Showelement en overvolle kalender
In het beleid van Liberty Media wordt er veel aandacht besteed aan het showelement. De nieuwe bazen zijn voortdurend op zoek naar manieren om de Formule 1 aantrekkelijker te maken voor de fans. Zo werd de kalender uitgebreid en werd er een nieuw sprintformat geïntroduceerd. Veel coureurs, waaronder Verstappen, zijn niet te spreken over deze aanpassingen, maar Coronel vindt dat ze niet moeten zeuren. 'Het gaat om wat het publiek gaaf vindt, want zonder die fans zijn er geen races', zegt de Viaplay-analist die bijval krijgt van Woerts. 'Dat is voer voor romantici die in het verleden blijven leven. Vernieuwing hoort erbij. Misschien dat 24 races inderdaad te veel is, maar commentaar dat er te veel onder dubieuze regimes wordt geracet, is gelul voor de bühne. Geld is goed, waar het ook vandaan komt. De beurswaarde van de F1 is gigantisch nu. Niet voor niets hebben de Arabieren geprobeerd de F1 over te nemen. En nee, als dat gebeurt gaat dat echt niet ten koste van de sport. De F1 was ingedut, maar is inmiddels afgestoft. Dat was nodig ook. The sky is nu the limit.'
Rol Verstappen
Verstappen legt in 2023 de ene na de andere dominante prestaties op de mat. De Nederlander laat ongelofelijke dingen zien op het circuit en dat spreekt veel fans aan. 'Max heeft de sport een nieuw gezicht gegeven', zegt Coronel. 'Hij zoekt de grenzen op en wat hij nu presteert is buitenaards en bijzonder om mee te mogen maken.'
Woerts is echter wat minder enthousiast en benadrukt dat er ook een keerzijde aan de dominante optredens van Verstappen zit. 'De F1 glorieert alleen als het spannend is. Zoals in 2021 in Abu Dhabi, toen Verstappen Hamilton versloeg. In de Formule 1 gaat het erom wie de snelste is. Het gevaar nu is dat er geen spanning is. Als Verstappen te veel wint en na drie rondjes al 54 seconden voor ligt, zetten mensen de tv uit. Daar moet Liberty ook naar kijken. Want als het saai en voorspelbaar wordt, is deze hype ook weer snel voorbij', zegt de sportmarketeer tot slot.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties