Max Verstappen domineerde, ondanks een minder optreden in Q2, andermaal de kwalificatie. Op Spa Francorchamps vloog de Red Bull Racing-coureur naar een tijd van 1:46,168 en daarmee bleef hij Ferrari-rijder Charles Leclerc maar liefst acht tienden voor. Maar waar komt dat grote verschil op het circuit in de Ardennen vandaan? Mark Hughes van The Race legt het uit.
Het circuit van Spa Francorchamps is volgens de journalist de grootste test op het gebied van aerodynamische efficiëntie, met de lange rechte stukken in de eerste en derde sector en de hoge downforce-eisen in de middelste sector. 'Red Bull haalt een groot deel van haar totale neerwaartse kracht uit de ondervloer met lage luchtweerstand (en dus minder uit zijn vleugels met hoge luchtweerstand), omdat de ophanging een goede lage rijhoogte bij lage en hoge snelheden mogelijk maakt. Om al deze redenen is de aerodynamische efficiëntie van een ander niveau', legt Hughes uit bij The Race.
'Koppel dat aan het feit dat de gebruikelijke minimale tekortkoming op het gebied van het opwarmen van de voorbanden geen probleem is op een circuit met een lengte van zeven kilometer, en we zien de natuurlijke superioriteit van de auto hier versterkt worden', stelt Hughes.
Verschil met concurrentie
Waar Red Bull dus in iedere sector snel is, daar moet de concurrentie compromissen sluiten. 'Afhankelijk van de hoeveelheid vleugel waarmee ze willen rijden, kunnen ze snel zijn in de tweede sector, maar langzaam in de eerste en de derde sector. Of andersom', aldus de journalist die Ferrari en McLaren als voorbeeld gebruikt. Ferrari reed met weinig vleugel, terwijl McLaren juist veel vleugel had staan.
'Ferrari komt in de snelle bochten van Pouhon, Fagnes, enzovoort heel duidelijk tekort. Ze moeten zo'n acht tienden aan downforce inleveren in één sector om de snelheid van Red Bull op de rechte stukken te kunnen evenaren', wijst Hughes op het verschil tussen Red Bull en Ferrari, alvorens hij overschakelt naar McLaren. 'De McLaren ligt overal een beetje achter op de Red Bull, maar komt het dichtst in de buurt van de hoge downforce-eisen van de tweede sector. Eigenlijk komt enkel Oscar Piastri enigszins in de buurt van Verstappen. McLaren verloor gewoon te veel tijd op de lange rechte stukken.'
Piastri had naaste belager Verstappen kunnen zijn
Hughes denkt tot slot als het in Q3 net zo nat was gebleven dat Leclerc niet de eerste achtervolger van Verstappen zou zijn geweest. 'Dan had Piastri misschien wel de naaste rivaal van Verstappen kunnen zijn, maar niemand zou hier ooit de superioriteit van Max daadwerkelijk kunnen bedreigen', zegt de journalist tot slot.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties