Christian Horner en Toto Wolff spreken zich uit over de eerste versie van het nieuwe Concorde Agreement. De twee teambazen onthullen dat ze nog wel even met de FIA en Formula One Group om de tafel willen gaan, voordat de overeenkomst in 2026 van kracht gaat. Eén van de discussiepunten is een elfde team op de grid, maar tot nu toe vordert het niet echt bij Andretti Cadillac om tot de koningsklasse van de motorsport toe te treden.
Het Concorde Agreement is een contract tussen de FIA, de Formule 1-teams, en de Formula One Group, waarin de voorwaarden zijn vastgelegd waaronder de teams aan races meedoen. Het huidige Agreement trad in 2021 in werking en zal tot en met het 2025-seizoen geldig zijn, waardoor er nu hard wordt gewerkt aan de volgende overeenkomst die in 2026 in werking moet gaan.
Een eerste versie van de overeenkomst ging recentelijk al rond, en daarin werd bekend dat het team van Ferrari haar bonusbetalingen zal houden, al is het wel op een lager niveau. Het team kreeg de bonus in de tijd dat de Formule 1 minder winstgevend was dan momenteel het geval is, om zo te voorkomen dat het Italiaanse merk uit de koningsklasse zou vertrekken. Ook de voorwaarden waaronder nieuwkomers, zoals Andretti Cadillac, de sport in kunnen komen in de nieuwe overeenkomst, zorgt nog voor wat discussie.
Honer: 'Als het niet gebroken is, hoeft het ook niet gerepareerd te worden'
Red Bull-teambaas Horner geeft nu een eerste reactie op het Concorde Agreement, en stelt alvast dat de overeenkomst geen 'revolutie' zal gaan worden. 'Het zal de gebruikelijke discussie zijn of de teams meer willen', zei Horner toen hem door Formu1a.uno werd gevraagd over de eerste opzet. 'En de promotor wil meer. Maar wat we nu hebben werkt relatief goed. Ik denk dat de basis allemaal relatief solide is. Als de sport blijft evolueren en groeien, zullen er gebieden zijn waar we de overeenkomst kunnen verfijnen, maar ik denk dat het alleen om verfijnen gaat, en niet een revolutie.' Horner werd ook gevraagd of hij verwacht dat een potentieel elfde team op de grid een discussiepunt zal zijn. 'Ik weet zeker dat het onvermijdelijk een discussiepunt zal zijn, maar soms, als het niet gebroken is, hoeft het ook niet gerepareerd te worden.'
Mercedes-baas Toto Wolff was het met zijn collega eens dat er nog steeds onderhandeld zal worden, voordat alle teams akkoord gaan met de nieuwe overeenkomst. 'Ik denk dat we de basisvoorwaarden hebben begrepen over hoe de F1 de komende vijf jaar ziet, en daar zit iets goeds in', zei de Oostenrijker. 'Er zijn een aantal dingen die we zullen bespreken, voors en tegens, en natuurlijk zal er nog onderhandeld worden. Maar in principe willen we allemaal hetzelfde doel bereiken: de sport laten groeien. Dat betekent dat de winst ook zal groeien en als de winst groeit, profiteren zowel de teams als de sport daarvan.'
Andretti wacht nog altijd op toetreding
Ondertussen probeert Andretti Cadillac nog steeds om als elfde team op de grid te komen, maar de onderhandelingen daarover vorderen nog niet echt. Mario Andretti vertelde onlangs zelfs nog aan NBC News dat hij tijdens de Grand Prix van Miami door de CEO van Liberty Media (de eigenaar van de Formule 1, red.) werd benaderd, die slecht nieuws had voor Andretti senior. 'Hij zei: Mario, ik ga er echt alles aan doen om te zorgen dat Michael (Andretti, zoon van en eigenaar van Andretti Cadillac, red.) nooit in de Formule 1 komt. Ongelofelijk!', aldus Andretti senior. 'Ik wist niet dat het zo persoonlijk was. Ik stond echt versteld, het was alsof er een kogel door mijn hart ging.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties